Vyučující
|
-
Matoušková Jiřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Časoprostorová kategorie v literárním díle a její proměny 2. Postava a hrdina, role postavy 3. Subjekto-objektový vztah v literárním díle 4. Vztah autor - hrdina -vypravěč, varianty fokalizace 5. Text a metatext, variace textových rovin 6. Intertextualita a její funkce
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je prohloubit znalost posluchačů v oblasti moderních kritických literárněvědných přístupů k analýze textu. Semináře jsou zaměřeny na komparativní analýzu relevantních sekvencí různých literárních děl všech vývojových období francouzské literatury.
prohloubení znalosti literární teorie a schopnost její aplikace na konkrétní text prohloubení schopnosti pracovat s různými úrovněmi textu rozvinutí schopnosti odborné polemiky a kritické reflexe
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Podmínkou splnění předmětu je pravidelná docházka, aktivní účast na přednáškách a seminářích, příprava na výuku a prostudování příslušné odborné literatury. V zápočtovém testu se prověřuje znalost literární teorie, orientace v jednotlivých literárně-kritických přístupech k textu a schopnost jejich aplikace na konkrétní literární dílo.
|
Doporučená literatura
|
-
Bergez, D. (1989). L´explication de texte littéraire, . Paris: Bordas.
-
Gignoux, A. (2005). Initiation ? l´intertextualité, . Paris.
-
Maingueneau, D. (1990). Pragmatique pour le discours littéraire. Paris: Bordas.
-
Müller, R., & Šidák, P. (2012). Slovník novější literární teorie: glosář pojmů. Praha: Academia.
-
Nünning, Ansgar (ed.):. Lexikon teorie literatury a kultury, Brno 2006.
|