Vyučující
|
-
Matoušková Jiřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Probírané tematické bloky: 1. Problematika periodizace dějin francouzské literatury 2. Přehled a charakteristika vývoje základních literárních směrů, proudů a tendencí ve francouzské literatuře (francouzská středověká literatura, období renezance, klasicismu a osvícenstvi, romantismus, realismus, literární avantgardy, existencialismus, absurdní drama, tzv. nový román, postmoderna, současná literatura) 3. Současná francouzská literární kritika 4. Zásady pro vypracování literárněvědné teze, práce s odbornou literaturou 5. Základní literárněvědné publikace, časopisecké a další informační zdroje 6. Česká romanistika a její představitelé 7. Interdisciplinární vazby: literatura a historie, literatura a psychologie, literatura a filozofie 8. Srovnávací literatura
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poznání základních zákonitostí literárního textu, jak jsou klasifikovány v moderním myšlení o literatuře. Student se seznámí s problematikou a terminologií literárně-vědného bádání, jak pokud jde o povahu literatury jakožto formy umění, tak pokud jde o její souvislosti s dalšími obory lidské činnosti a rovněž pokud jde o vnitřní problémy literárního systému - vývoje, možností komparace, formálních aspektů literárního textu, versologie atd.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Splnění předmětu je podmíněno přítomností studenta ve výuce, systematickou přípravou na jednotlivé hodiny, aktivní účastí na seminářích, znalostí analyzovaných textů a prostudováním příslušné odborné literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
Forest, P - Conio, G. (1993). Dictionnaire fondamental du français littéraire. Paris: Bordas.
-
Haman, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany, HaH, 1999..
-
Lagarde, A., Michard, L. (1993). Moyen Age, XVIe siecle, XVIIe siecle, XVIIIe siecle, XIXe siecle, XXe siecle. Paris.
-
Petrů, E. (2000). Úvod do studia literární vědy.. Olomouc: RUBICO.
-
Stalloni, Y. (2005). Écoles et courants littéraires. Paris.
-
ŠRÁMEK, Jiří. (2012). Panorama francouzské literatury.. Brno: Host.
|