Vyučující
|
-
Hildenbrand Zuzana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní náplní semináře je nácvik konsekutivního i simultánního tlumočení z i do francouzského jazyka. Tlumočeny jsou autentické nahrávky rodilých mluvčích, úryvky z televizních a rozhlasových pořadů, popř. z filmů. Důraz je kladen mj. na tematickou rozmanitost tlumočených textů i na rozdílné podmínky při tlumočení. Při nácviku se maximálně využívá moderní audiovizuální techniky. Kurz je doplněn paměťovými, jazykovými, řečnickými a kognitivními cvičeními, dbá se na rozvíjení kultury mluveného projevu a vystupování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámení posluchačů se základy teorie tlumočení a především všestranná průprava pro tlumočnickou praxi.
- znalost základních principů tlumočení, - schopnost řešit běžné situace v tlumočnické praxi
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Podmínkou úspěšného ukončení semináře je aktivní účast ve výuce a splnění všech požadavků stanovených vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
Čeňková, I. (1988). Teoretické aspekty simultánního tlumočení. Praha: Univerzita Karlova.
-
Čeňková, I. a kol. (2001). Teorie a didaktika tlumočení I.. Praha: Univerzita Karlova.
-
Herbert, J. (1952). The interpreter's handbook. Geneve: Librairie de l´Université Georg Gen?ve.
-
Hrdinová, E. M./Vilímek, V. (2008). Úvod do teorie, praxe a didaktiky tlumočení. Mezi skyllou vědy a charybou praxe?!. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
Hůrková-Novotná, J./Šrámková, V. (1984). Mluvený projev a přednes. Praha: SPN.
-
Janovcová, E./Hromečková, D. (1982). Audioorální program pro simultánní tlumočení. Francouzština. Praha: Univerzita Karlova.
-
Marquez, A. (1987). The new interpreters handbook. Anaheim, California: Iberia Language Press.
-
Rábeková, S./Raclavská, J./Vilímek, V. (2008). Cvičebnice pro rozvíjení kognitivních dovedností tlumočníků. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
Slouková, G. (1984). Úvod do teorie tlumočení. Praha: SPN.
|