Vyučující
|
-
Hildenbrand Zuzana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednáška a následný seminář poskytují studentům základní vědomosti o vybraných teoretických otázkách morfologie s konkrétními ukázkami i s konfrontačním hlediskem ve srovnání s češtinou. Studenti se seznamují s morfologickým systémem francouzského jazyka, soustavou jednotlivých slovních druhů, jejich tvarů i mluvnickými kategoriemi. Řešena je rovněž otázka normy. Zvláštní pozornost je věnována francouzskému substantivu a francouzskému slovesu. Přednáška je vedena ve francouzském jazyce, český jazyk pak slouží pro ilustrace příslušných komparativních hledisek, případně pro dovysvětlení teoreticky náročnější látky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejdůležitějšími teoretickými problémy morfologie francouzského jazyka. Posluchačům je představen morfologický systém francouzštiny, soustava jednotlivých slovních druhů, jejich tvarů i mluvnických kategorií. Probírána je rovněž otázka jazykové normy a kodifikace. Zvláštní pozornost je věnována francouzskému substantivu a verbu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Splnění předmětu je podmíněno přítomností studenta ve výuce, systematickou přípravou na jednotlivé hodiny, prostudováním příslušné odborné literatury a přednesením referátu.
|
Doporučená literatura
|
-
Galichet, G. (1970). Grammaire structurale du français moderne. Paris: Hatier.
-
Grevisse, M. (1990). Le Bon Usage. Paris.
-
Hendrich - Radina - Tláskal. (2001). Francouzská mluvnice. Plzeň.
-
Chevalier J. -Cl. et alii. (1964). Grammaire Larousse du français contemporain. Paris.
-
kolektiv autorů. (2006). Bescherelle - La Conjugaison pour tous. Paris: Hatier.
-
Laurent, N., Delignon-Delaunay, B. (2019). Bescherelle. La grammaire pour tous. Paris.
-
Šabršula, J. (1986). Vědecká mluvnice francouzštiny. Praha: Academia.
|