Vyučující
|
-
Matoušková Jiřina, Mgr. Ph.D.
-
Voždová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V kurzu budou probírány následující bloky: 1. Specifika dramatického textu ve srovnání s prozaickým 2. Text a metatext, variace textových rovin 3. Čas a prostor v dramatickém textu a jejich specifika 4. Fabule a syžet 5. Postava a role, konstelace postav, aktantní schéma, Greimas a Ubersfeldová 6. Role čtenáře při dekódování a interpretaci textu, Umberto Ecco 7. Text a jeho scénické ztvárnění 8. Průběžná analýza sekvencí děl jednotlivých vývojových období francouzského dramatu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 75 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače s hlavními literárněvědnými přístupy k analýze dramatického textu. Semináře jsou zaměřeny na detailní analýzu modelových děl různých vývojových období francouzské literatury.
1/ znalost základních literárně-kritických teorií a schopnost jejich aplikace na konkrétní text 2/ prohloubení schopnosti pracovat s literární terminologií 3/ rozvinutí schopnosti odborné polemiky
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Esej
1. pravidelná docházka a aktivní účast na seminářích 2. příprava na každou hodinu, znalost analyzovaného textu U zkoušky se prověřuje orientace v jednotlivých literárně-kritických teoriích a schopnost jejich aplikace na konkrétní literární dílo.
|
Doporučená literatura
|
-
Roubine, J.-J. (1990). Introduction aux grandes théories du Théâtre. Paris: Bordas.
-
Ryngaert, J.-P. (1991). Introduction a l´analyse du Théâtre. Paris: Bordas.
-
Stanislavski. (1966). La Construction du personnage. Paris.
|