Vyučující
|
-
Špička Jiří, prof. Mgr. Ph.D.
-
Skříčková Eva, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.Versologie, prozodie, prozodické systémy, metrum. 2.Počítání slabik ve verši - metrické figury. 3.Typy italského verše. 4.Rytmická schémata italských veršů. 5.Rým. 6.Strofika, ustálené metrické formy lyrické a epické.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Studenti se seznámí se základy didaktiky versologie, která se zabývá problematikou verše, rytmu, metra, prozodickými systémy, rýmem a asonancí a ustálenými druhy verše.Verš je obvykle definován jako celistvá rytmická a významová jednotka básnického textu. Jde o jeden řádek básnického díla, založený na výrazně rytmické organizaci. Nemusí se nutně shodovat se syntaktickou jednotkou, takže vzniká syntaktický přesah (enjambement). Přednáška bude obsahovat i praktická cvičení.
|
Předpoklady
|
Znalost italštiny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Účast na výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
De Sanctis, F., & Černý, V. (1959). Dějiny italské literatury. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění.
-
Percopo, E., Wiese, B., & Tille, V. (1908). Dějiny literatury italské od počátku až po naši dobu. V Praze: Nákladem Jana Laichtera.
|