Vyučující
|
-
Špička Jiří, prof. Mgr. Ph.D.
-
Voždová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
-
Burianová Zuzana, PhDr. Ph.D.
-
Nemrava Daniel, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět sestává z přednášek a seminářů věnovaných teorii a metodologii popisu, analýzy a výkladu moderní francouzské, španělské, hispanoamerické, italské a lusofonní literatury v komparativním kontextu literatury evropské a světové. Zabývá se problematikou periodizace dané literatury, kritickým zhodnocením vývojových tendencí a rozvíjených formálních i tematických archetypů, a konečně představením autorských osobností, které významně přispívají k formování žánrů a estetických specifik zvolené literatury.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pracovní činnosti (dílny)
- Příprava na zkoušku
- 165 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 200 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět sestává z přednášek a seminářů věnovaných teorii a metodologii popisu, analýzy a výkladu moderní francouzské, španělské, hispanoamerické, italské a lusofonní literatury v komparativním kontextu literatury evropské a světové. Zabývá se problematikou periodizace dané literatury, kritickým zhodnocením vývojových tendencí a rozvíjených formálních i tematických archetypů, a konečně představením autorských osobností, které významně přispívají k formování žánrů a estetických specifik zvolené literatury.
Používat znalosti o literárním vývoji v románských literaturách pro výzkum v románské literatuře, která je předmětem specializace. Pracovat s literárními jevy v celorománském kontextu.
|
Předpoklady
|
Výborná znalost dějin alespoň jedné románské literatury. Výborná znalost alespoň jednoho románského jazyka.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Výborná znalost dějin alespoň jedné románské literatury a jednoho románského jazyka. Ústní zkouška z faktografických znalostí konkrétní románské studované literatury a z vývojového období, do kterého je situována disertační práce. Student předloží seznam přečtených uměleckých textů a relevantních studií z dějin dané literatury. Zkouška je komisionální, komisi podle zaměření studenta stanovuje garant předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
Další literatura na doporučení vyučujícího v souvislosti se zvoleným vývojovým obdobím studované románské literatury.
-
Alborg Escarti, J. L. (1997). Historia de la Literatura Espa?ola. Madrid.
-
Berardinelli, A. (2008). La forma del saggio : definizione e attualit? di un genere letterario. Venezia: Marsilio editore.
-
Brioschi, F., Di Girolamo, C. (1993). Manuale della Letteratura italiana. Storia per generi e problemi, 4 sv.. Torino (1993 - 1996).
-
Combe, D. (2010). Littératures francophones. Questions, débats, polémiques. Paris.
-
Jones, R. O. (1974). Historia de la literatura espa?ola. Siglo de Oro. Barcelona: Ariel.
-
Moretti, F. a kol. (2008). La cultura del romanzo. Torino: Einaudi.
-
Navajas, G. (2002). La narrativa espa?ola en la era global. Imagen-Comunicación-Ficción. Barcelona: EUB.
-
Olivieri, U. M. (2003). Le immagini della critica : conversazioni di teoria letteraria. Torino: Bollati Boringhieri.
-
Oviedo, J. M. (2002). Historia de la literatura hispanoamericana III. Madrid.
-
Oviedo, J. M. (2002). Historia de la literatura hispanoamericana II. Madrid: Alianza Editorial.
-
Oviedo, J. M. (2002). Historia de la literatura hispanoamericana I. Madrid: Alianza Editorial.
-
Oviedo, J. M. (2002). Historia de la literatura hispanoamericana IV. Madrid: Alianza Editorial.
-
Shaw, D. L. (1999). Nueva narrativa hispanoamericana. Madrid: Cátedra.
-
Šrámek, J. (2013). Panorama francouzské literatury od počátků po současnost. Brno, Host.
-
Viart, D., Vercier, B. (2008). La littérature française au présent: héritage et mutations de la modernité. Paris: Bordas.
|