Vyučující
|
-
Melichar Hynek, Mgr. Ph.D.
-
Žídková Markéta, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
COURSE INTRODUCTION 1) INTRODUCTION TO CONFLICTS IN THE POST-SOVIET TERRITORY. THE CHECHEN WARS 2) INTERNATIONAL INTERVENTIONS. The cases of Kosovo and Libya 3) WARS IN FORMER YUGOSLAVIA: INTRODUCTION. SIMULATION: THE BOSNIAN WAR (1992-1995). BOSNIA AND HERZEGOVINA AFTER THE WAR. 4) THEORY OF NEGOTIATION AND MEDIATION 5) THE NORTHERN IRISH CONFLICT Historical background and conflict dynamics 6) RUSSO-GEORGIAN CONFLICT Conflict simulation. Diplomatic recognition of new states. 7) NAGORNO-KARABAKH CONFLICT 8) TRANSDNIESTRIA WAR 9) THE CRIME OF GENOCIDE. RWANDA: CONFLICT AND GENOCIDE. 10) ISRAELI-PALESTINIAN CONFLICT. Roots, development, peace negotiations, reasons of failures. 11) THE COLOMBIAN CIVIL WAR 12) THE CYPRUS PROBLEM COURSE WRAP UP AND FEEDBACK.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cílem dvousemestrálního kurzu (tj. KPE/REK1 a KPE/REK2) je poskytnout studentům základní znalosti oboru řešení konfliktů. Kurz se věnuje historickému vývoji oboru, přechází k aktuálním tématům. Zaměřuje se na procesy vzniku konfliktů, jejich eskalace, deeskalace a urovnání. Debatována je mj. struktura mezinárodního systému a interakce mezi aktéry mezistátních ozbrojených konfliktů. Diskutovány jsou jak tzv. old wars, tak tzv. new wars, jejich aspekty a dynamika. Kurz KPE/REK1 představuje převážně hlavní teoretická východiska oboru, zatímco v rámci KPE/REK2 studenti diskutují řešení konkrétních konfliktů, simulují mírové konference a na základě vlastního výzkumu přicházejí s řešením několika vybraných ozbrojených konfliktů.
Po absolvování kurzu by měli být posluchači schopni analyzovat několik konkrétních ozbrojených konfliktů, představit aktéry, jejich představy a cíle, jakož i představit kontext daných konfliktů. Absolventi by měli porozumět hlavním trendům a výzvám oboru ŘK. Studenti také dále rozvinou své schopnosti pracovat s odbornými českými i cizojazyčnými texty. V neposlední řadě rozvinou své prezentační schopnosti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce
Semináře jsou povinné, jakož i četba a další příprava zadaná na každý z nich. Jsou tolerovány dvě absence v semináři. Účast v tomto kurzu předpokládá pravidelné studium zadané četby, popř. poslech diskuzí analytiků oboru řešení konfliktů. Veškerá četba a další zdroje jsou uvedeny v sylabu kurzu, který je měněn před každým semestrem, kdy je kurz nabízen. Sylabus zahrnuje mj. seznam doporučených relevantních internetových zdrojů. Podmínky k úspěšnému zakončení kurzu KPE/REK2: - aktivní účast v seminářích; přečtená zadaná četba. - zapojení se do simulace bosenského konfliktu; role jsou zadávány na počátku semestru - prezentace konkrétního konfliktu na základě "Conflict Analysis Framework"; prezentace bývají skupinové, velikost skupiny záleží na počtu studentů v kurzu. - Kurz bývá zakončen buď písemnou či ústní závěrečnou zkouškou.
|
Doporučená literatura
|
-
Stoessinger, J. G. (2005). Why nations go to war.
-
Wallensteen P. (2007). Understanding Conflict Resolution. Los Angeles.
-
Walzer, M. (2000). Just and Unjust Wars. A Moral Argument with Historical Illustrations. .
|