Vyučující
|
-
Zapletalová Markéta, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod (Týden 1) ____________ Téma 1 (Týden 2) - Úvod do evropské integrace Téma 2 (Týden 3) - Dynamika evropské integrace: teoretické perspektivy Téma 3 (Týden 4 a 5) - Institucionální rámec EU: Evropská komise Studijní týden (Týden 6) Téma 4 (Týden 7 a 8) - Institucionální rámec EU: Evropská rada a Rada ministrů Téma 5 (Týden 9) - Institucionální rámec EU: Evropský parlament a Evropský soudní dvůr Téma 6 (Týden 10) - Nadnárodní versus národní: členské země a ochrana národních zájmů Téma 7 (Týden 11) - Politická agenda v EU Zápočtový týden (Týden 12)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 36 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 36 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Napomoci porozumění politickým procesům probíhajícím v Evropské unii (EU); čeho (ne)může být v rámci EU dosaženo a proč; jak EU a její jednotlivé instituce fungují; jakým způsobem členské státy hájí své zájmy; jaká politika je v EU možná a uskutečnitelná a v čí prospěch pracuje; jaké jsou její limity; jakým způsobem vlády, byrokratické elity a veřejnost ovlivňují politické procesy v EU; proč je EU tak výjimečná v porovnání s jinými mezinárodními organizacemi; jaký je zastoupení České republiky v jednotlivých institucích EU.
Porozumění politickým procesům probíhajícím v Evropské unii (EU); čeho (ne)může být v rámci EU dosaženo a proč; jak EU a její jednotlivé instituce fungují; jakým způsobem členské státy hájí své zájmy; jaká politika je v EU možná a uskutečnitelná a v čí prospěch pracuje; jaké jsou její limity; jakým způsobem vlády, byrokratické elity a veřejnost ovlivňují politické procesy v EU; proč je EU tak výjimečná v porovnání s jinými mezinárodními organizacemi; jaké je zastoupení České republiky v jednotlivých institucích EU. Schopnost pracovat s odbornými cizojazyčnými texty. Schopnost kritické analýzy problematiky EU.
|
Předpoklady
|
Instituce Evropské unie jsou jednosemestrálním povinným kurzem pro posluchače 3. bloku KPES (navazující magisterské studium). Aktivní znalost AJ. Průběžné sledování dění na evropské politické scéně.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Esej
Semináře jsou povinné, jakož i četba zadaná na každý z nich. Povolena je pouze jedna omluvená absence v semináři. Kromě zadané četby se od účastníků kursů očekává pravidelná práce s texty na následujících serverech: http://www.euractiv.com; http://www.euobserver.com; http://www.europa.eu.int; http://www.economist.com. Výsledná známka bude reflektovat dílčí požadavky následujícím způsobem: esej (40%), test (40%) a prezentace (20%).
|
Doporučená literatura
|
-
Hayes-Renshaw, F. a Wallace, H. (eds). (2006). The Council of Ministers. London.
-
Nugent, Neil. (2000). The European Commission. London.
-
Peterson, J. a Shackleton, M. (eds). (2006). The Institutions of the European Union. Oxford.
-
Richardson, Jeremy (ed.). (2006). European Union: Power and Policy-Making. London.
-
Stevens, Anne a Stevens, Handley. (2000). Brussels Bureaucrats? The Administration of the European Union. London.
-
Wallace, Helen, Pollack, Mark a Young, Alasdair (eds). (2010). Policy-Making in the European Union. Oxford.
|