Název předmětu | Dějiny Evropské unie |
---|---|
Kód předmětu | KPE/DEU |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 6 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
OBSAH: 1. TÝDEN: ÚVOD DO PROBLEMATIKY: HISTORIOGRAFIE EU 2. TÝDEN: IDEJE EVROPSKÉHO SJEDNOCENÍ PŘED ROKEM 1945, VÝVOJ V LETECH 1945-1949 3. TÝDEN: PADESÁTÁ LÉTA 1: SCHUMANŮV PLÁN,PLEVENŮV PLÁN A ŘÍMSKÉ SMLOUVY 4. TÝDEN: SEMINÁRNÍ BLOK 5. TÝDEN: ŠEDESÁTÁ LÉTA 2: DE GAULLOVA ÉRA A KRIZE SPOLEČENSTVÍ 6. TÝDEN: SEMINÁRNÍ BLOK 7. TÝDEN: SEDMDESÁTÁ LÉTA 8. TÝDEN: SEMINÁRNÍ BLOK 9. TÝDEN: OSMDESÁTÁ LÉTA 10.TÝDEN: SEMINÁRNÍ BLOK 11.TÝDEN: DEVADESÁTÁ LÉTA 12.TÝDEN: SEMINÁRNÍ BLOK
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení |
Výstupy z učení |
Kurz Dějiny Evropské unie je jednosemestrálním kurzem, který je určen v prvé řadě studentům třetího ročníku. Cílem kurzu je seznámit studenty s celkovým historickým vývojem procesu evropské integrace v kontextu evropských dějin daného období a politického vývoje jednotlivých evropských států. Prostor je věnován myšlenkám evropského sjednocení i návrhům a koncepcím, které rozvoji konkrétní integrace předcházely. Návazně je pozornost zaměřena na zásadní etapy evropské integrace, hlavní fáze a krizové momenty. Je pokryta problematika jednotlivých vln rozšiřování ES/EU. Část kurzu je také věnována analýze postojů a myšlenek politických osobností, které ve vývoji evropské integrace sehrály důležitou roli. Jsou sledovány přístupy konkrétních evropských států vůči integraci a směřování těchto postojů v souvislosti s jejich vnitropolitickým vývojem. Zahrnuty jsou také hlavní linie vývoje a proměn institucionální struktury, jejího přizpůsobování se rozvoji, rozšiřování a náročnosti integrace, stejně jako vývoj jednotlivých společných politik. Současně je pozornost věnována okolnostem přijetí, obsahu a realizaci základních smluvních dokumentů.
Cílem kurzu Dějiny Evropské unie je orientace a komplexní znalost studentů historie evropské integrace, porozumění jednotlivým vývojovým etapám, fázím rozšíření, rozvoji politik a jejich směřování. Důraz je rovněž kladen na jednotlivé aktéry integrace, členské státy a vnitropolitickou dimenzi jejich integrační a evropské politiky. |
Předpoklady |
Dějiny Evropské unie je kurz určený v prvé řadě posluchačům třetího ročníku oboru Politologie a evropská studia. Pro studium v kurzu se předpokládá základní znalost evropské problematiky (v minimálním rozsahu základního kurzu Úvod do evropské problematiky)a rovněž schopnost samostudia zadané povinné a doporučenné literatury.
KPE/SPZ ----- nebo ----- KPE/SPZD |
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška, Seminární práce
Požadavky pro absolvování kurzu: Účast v kurzu (povoleny jsou maximálně dvě neomluvené absence), znalost povinné a doporučené literatury, znalost seminárních textů. Prezentace přednesená v rámci seminárních bloků je předpokladem udělení zápočtu (prezentace může být nahrazena seminární prací, jež musí být odevzdána dle podmínek stanovených sylabem). Výsledné hodnocení je uděleno na základě závěrečné zkoušky. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Politologie a evropská studia (2015) | Kategorie: Sociální vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |