Vyučující
|
-
Lebeda Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Data blokové výuky: 26. září 31. října 21. listopadu !!! 13. prosince v Praze na Ministerstvu průmyslu a obchodu Zaměření jednotlivých bloků: 1. Moc médií: Jak formují politickou scénu? (V tomto bloku budeme hovořit o základní náplni práce novináře, podíváme se na konkrétní situace, ve kterých novináři politiku a politiky sledují - např. tiskové konference, volební studia, sjezdy a sněmy, ale také reportáže v terénu, investigativní postupy apod. Podíváme se na to, jaký vliv a dopad na politické dění měla média v 90. letech a v nultých letech nového milénia, a porovnáme to s aktuální situací. Probereme, jakou roli mají novináři a jakou političtí lobbisté a marketéři.) 2. Vlastnictví médií aneb Politici a média: symbióza nebo konflikt? (Vlastnictví českých médií představuje již delší dobu citlivou otázku. Probereme vlastnictví médií za První republiky, v období po pádu komunismu a aktuální situaci. Potřebují politici vlastnit média? Posílil vliv sociálních sítí? Proč tuzemští podnikatelé kupují média? Jde o byznys či atomový kufřík? Jaké jsou role majitelů a členů redakce? Probereme příklady v Česku i na Slovensku. 3. Stará média versus nová média a nové platformy Probereme otázkou, jakým směrem se ubírají mediální trendy. Budeme hovořit o situaci na domácí mediální scéně, o jejích výzvách a šancích do budoucna. Podíváme se na vliv moderních technologií na práci novinářů a jejich proměňující se roli a postavení ve společnosti. Budeme se zabývat nástrahami a výhodami AI technologií. Co daly a vzaly novinářům sociální sítě? 4. Praktická ukázka práce novinářů a marketingu - exkurze na Ministerstvo průmyslu a obchodu (ve hře je i Úřad vlády - v závislosti na náročnosti programu ředitele komunikace premiéra) - mluvčí rezortu Vojtěch Srnka nám představí, jak vypadá práce komunikačního oddělení významné státní instituce, která sehrála zásadní roli při řešení energetické krize po vypuknutí ruské války na Ukrajině a následně v době českého předsednictví v EU. Vojtěch je bývalým novinářem, tudíž může svou aktuální práci porovnat s tou novinářskou. S některým ze členů vedení ministerstva probereme, jak se komunikují důležitá témata, jak se vypracovávají dotazy novinářů či jak se připravují rozhovory ministra s novináři. (Termín bude upřesněný.) Jednotlivé bloky začneme rozborem a diskusí nad zadanou četbou, poslechem rozhovoru, podcastu či shlédnutím filmu. Úkoly budou upřesněny vždy dostatečně dopředu. Doplňující četba (v průběhu semestru bude ještě doplněna o texty, filmy či rozhovory potřebné pro diskuse v rámci jednotlivých bloků): Jak chutná moc - Ladislav Mňačko Duše národa - Marek Prchal Dům z karet - Michael Dobbs (knižní provedení se doporučuje, stačí první díl) Zrádná nahodilost - Nassim Nicholas Taleb Mráz přichází z Kremlu - Zdeněk Mlynář
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurz reportéra Ondřeje Koutníka Název: Kolumbus 4.0: Moc a média, novináři a jejich nová realita Hledání nového mediálně-politického světa. Jak vývoj technologií proměňuje českou mediální krajinu? Potřebují politici média? Jsou média stále "atomovým kufříkem"? Připraví sociální sítě klasická média o jejich dosavadní roli ve společnosti?
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce
Způsob zakončení kurzu: A) Modelový rozhovor (psanou formou či zvukově ve stylu podcastu) s politikem (na libovolné úrovni, z hlediska dostupnosti může jít o lokálního politika) - vžijte se do role politologa-novináře, který s vybraným politikem probere několik klíčových témat současné doby. Jedním z nich mohou být například krajské či senátní volby, které se uskuteční letos na podzim. Proberte s politikem důvody jeho kandidatury, politické cíle, řešení důležitých otázek dnešní doby - deficitní státní rozpočet, migrace, reforma školství, ruská válka na Ukrajině, boj proti populismu a dezinformacím apod. Podcastový rozhovor (stačí nahrát na diktafon v telefonu) by měl mít kolem 10 až 15 minut, v psané formě 6 až 8 tisíc znaků. B) Modelová strategie - vžijte se do role politologa-poradce, kterého osloví kandidát na senátora / lídr kandidátní listiny či hejtmanský aspirant (vyberte si konkrétního politika kandidujícího v letošních krajských či senátních volbách) se žádostí o sestavení strategie pro volební kampaň s přihlédnutím na reálie vybraného kraje či senátního obvodu. Poraďte mu s výběrem témat, navrhněte způsob komunikace na sociálních sítích a míru kontaktní kampaně, zvolte komunikační strategii s novináři/ mediálními domy a zkuste poradit, jak by měl komunikovat, kdyby novináři přišli s podezřením, že kandidát v kampani údajně nepřiznal finanční dar od uprchlého podnikatele Radovana Krejčíře (k pochybení mohlo dojít omylem, záměrně či jde o účelovou kampaň ze strany soupeřů) - jde samozřejmě o čistě hypotetický příklad. Vyberte konkrétní sociální síť či médium, skrze které byste svému kandidátovi navrhli řešení kauzy komunikovat. Prezentace může mít formu psaného resumé s hlavními závěry a doporučeními či formu PowerPointu.
|
Doporučená literatura
|
|