Předmět: Předmět hostujícího profesora C

» Seznam fakult » FIF » KPE
Název předmětu Předmět hostujícího profesora C
Kód předmětu KPE/BGLC
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koutník Ondřej, Mgr.
  • Lebeda Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka bude probíhat ve dnech: 25. 9., 23. 10., 20. 11. 4. setkání bude praktické, sejdeme se v Praze na některé ze státních institucí, abychom si v praxi prohlídli komunikaci politiků. Hodně bude záležet na výsledku voleb a tedy případné ochotě nových politiků se s námi setkat :) Proto tento termín a místo upřesním v průběhu semestru. Zaměření jednotlivých bloků: 1. Moc médií: Jak formují politickou scénu? (V tomto bloku budeme hovořit o základní náplni práce novináře, podíváme se na konkrétní situace, ve kterých novináři politiku a politiky sledují - např. tiskové konference, volební studia, sjezdy a sněmy, ale také reportáže v terénu, investigativní postupy apod. Podíváme se na to, jaký vliv a dopad na politické dění měla média v 90. letech a v nultých letech nového milénia, a porovnáme to s aktuální situací. Probereme, jakou roli mají novináři a jakou političtí lobbisté a marketéři.) 2. Vlastnictví médií aneb Politici a média: symbióza nebo konflikt? (Vlastnictví českých médií představuje již delší dobu citlivou otázku. Probereme vlastnictví médií za První republiky, v období po pádu komunismu a aktuální situaci. Potřebují politici vlastnit média? Posílil vliv sociálních sítí? Proč tuzemští podnikatelé kupují média? Jde o byznys či atomový kufřík? Jaké jsou role majitelů a členů redakce? Probereme příklady v Česku i na Slovensku. 3. Stará média versus nová média a nové platformy Probereme otázkou, jakým směrem se ubírají mediální trendy. Budeme hovořit o situaci na domácí mediální scéně, o jejích výzvách a šancích do budoucna. Podíváme se na vliv moderních technologií na práci novinářů a jejich proměňující se roli a postavení ve společnosti. Budeme se zabývat nástrahami a výhodami AI technologií. Co daly a vzaly novinářům sociální sítě? 4. Praktická ukázka práce novinářů a marketingu - exkurze na Ministerstvo průmyslu a obchodu (ve hře je i Úřad vlády - v závislosti na náročnosti programu ředitele komunikace premiéra) - mluvčí rezortu Vojtěch Srnka nám představí, jak vypadá práce komunikačního oddělení významné státní instituce, která sehrála zásadní roli při řešení energetické krize po vypuknutí ruské války na Ukrajině a následně v době českého předsednictví v EU. Vojtěch je bývalým novinářem, tudíž může svou aktuální práci porovnat s tou novinářskou. S některým ze členů vedení ministerstva probereme, jak se komunikují důležitá témata, jak se vypracovávají dotazy novinářů či jak se připravují rozhovory ministra s novináři. (Termín bude upřesněný.) Úvody našich setkání: 30min debata o společenském, ekonomickém a politickém dění, které vás v médiích zaujalo za uplynulé týdny - nebo téma, které vám naopak v mediálním zachycení scházelo. Dohodněte se mezi sebou tak, aby vždy vystoupili alespoň 3 studenti s příspěvkem, o kterém následně povedeme diskusi. Doplňující četba (v průběhu semestru bude ještě doplněna o texty, filmy či rozhovory potřebné pro diskuse v rámci jednotlivých bloků): Jak chutná moc - Ladislav Mňačko Duše národa - Marek Prchal Dům z karet - Michael Dobbs (knižní provedení se doporučuje, stačí první díl) Zrádná nahodilost - Nassim Nicholas Taleb Mráz přichází z Kremlu - Zdeněk Mlynář

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurz reportéra Ondřeje Koutníka Název: Kolumbus 4.0: Moc a média, novináři a jejich nová realita Hledání nového mediálně-politického světa. Jak vývoj technologií proměňuje českou mediální krajinu? Potřebují politici média? Jsou média stále "atomovým kufříkem"? Připraví sociální sítě klasická média o jejich dosavadní roli ve společnosti?

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Způsob ukončení semináře: Jak se v nových médiích prosadit na veřejnosti jako expert? Vybudujte si svůj profil na sdílených mediálních platformách a pravidelně během semestru přispívejte. Začněte budovat svou odbornou mediální značku. Až budete hledat pracovní uplatnění, toto se vám bude hodit. Jak: Newsletter (Substack), Podcast (Spotify apod.), YouTube kanál. Úkol: Udělejte během semestru alespoň tři příspěvky (ideálně víc, pro ty, kteří budou chtít i nadále s budováním své mediální značky pokračovat) na zmíněné platformě pod svým profilem. Podmínkou jsou alespoň tři příspěvky na dané platformě - forma audio (vlastní komentář, rozhovor s hostem), video (vlastní rozbor či komentář, rozhovor s hostem), textově (alespoň 4 tisíce znaků každý text). Hodnocení: Zhodnocení průběžné práce na zadaných úkolech (aneb: svět přemýšlí projektově, navíc v práci je třeba vytrvat - na tomto způsobu plnění si to sami vyzkoušíte). Podmínkou pro úspěšné zakončení semináře je splnění úkolu a to do 15. prosince 2025. Požaduji dodržení termínu, na pozdější odevzdání nebude brán zřetel. V průběhu semestru je možné vše se mnou konzultovat, rád poradím, dám tipy. Na prvním setkání vše probereme, aby každý věděl co a jak.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mezinárodní vztahy a bezpečnost minor (2019) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Politická komunikace a politický marketing maior (2023) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Politologie maior (2023) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Politická komunikace a politický marketing maior (2019) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Evropská studia a diplomacie minor (2019) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Politická komunikace a politický marketing minor (2019) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Evropská studia a diplomacie maior (2019) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mezinárodní vztahy a bezpečnost maior (2019) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Politologie maior (2019) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Politologie minor (2019) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Evropská studia a diplomacie maior (2023) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mezinárodní vztahy a bezpečnost maior (2023) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -