Vyučující
|
-
Benešová Martina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Posloupnosti - definice, výpočty, aplikace (2) Posloupnosti - výpočty, praktické aplikace (3) Řady, časové řady - definice, výpočty, aplikace (4) Úvod do diferenciálního počtu (5) Derivace funkce - definice, pravidla pro výpočty (6) Derivace funkce a její aplikace pro potřeby lingvistického výzkumu (7) Diferenciální rovnice - definice, typy, aplikace (8) Úvod do řešení jednoduchých diferenciálních rovnic (9) Základy statistiky pro vyhodnocení průkaznosti experimentů - formulace hypotézy a reformulace ve statistické/matematické podobě (10) Základy statistiky - pravděpodobnostní rozdělení (11) Základy statistiky - lineární regrese a koeficient korelace (12) Základy statistiky - klastrová analýza
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je navázat na předmět Základy matematiky pro lingvisty 1 a prohloubit u studentů znalosti vyšší matematiky a jejího aparátu, které jsou potřebné pro použití exaktních metod při zpracování textových výběrových souborů a pro případné následné exaktní vyhodnocení věrohodnosti takto provedených experimentů. Kurz je určen po studenty filologických i jiných humanitních oborů a předpokládá znalost matematiky minimálně na úrovni kurzu Základy matematiky pro lingvisty 1. Oba by se měly stát podkladem a teoretickou přípravou pro absolvování dalších kurzů (např. Matematické modelování textu 1 a 2, Menzerath-Altmannův zákon 1 a 2), kde by měly být získané poznatky aplikovány.
Seznámení se s vybranými kapitolami vyšší matematiky využitelné pro kvantitativně lingvistické výzkumy Krátká, nutná teoretická platforma je doplněna o ukázky výpočtu a praktické aplikace v lingvistice V kurzu se studenti setkají s úvodem do teorie posloupností, řad, diferenciálního počtu a prohloubí si své znalosti užité statistiky
|
Předpoklady
|
Znalosti základů matematiky minimálně na úrovni kurzu Základy matematiky pro lingvisty 1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
(1) pravidelná docházka (max. 2 neomluvené absence) (2) vypracování referátu (3) úspěšné absolvování závěrečného testu
|
Doporučená literatura
|
-
POLÁK J. (1995). Přehled středoškolské matematiky. Prometheus, Praha.
-
REKTORYS K. (1995). Přehled užité matematiky I a II. Prometheus, Praha.
-
Škrášek, J. Tichý, Z. (1983). Základy aplikované matematiky II. Praha: SNTL.
|