Předmět: Život, informace a jazyk: úvod do biologie

» Seznam fakult » FIF » KOL
Název předmětu Život, informace a jazyk: úvod do biologie
Kód předmětu KOL/VZIJ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Faltýnek Dan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Rodríguez Higuera Claudio, Ph.D., M.A.
Obsah předmětu
(1)-(3) Úvod do biologie a teorie života (4) Teorie evoluce (5) Buněčná teorie (6)-(7) Vznik a evoluce života (8) Prokaryota ? systematika a symbiózy (9) Symbiogenezea a symbióza v evoluci (10) Eukaryota ? vznik struktury a členění (11) Evo devo (12) Evoluce člověka (13) Evoluce jazyka

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurz doc. Antona Markoše a dalších členů Katedry filosofie a dějin přírodních věd PřF UK uvádí do problematiky teoretické biologie, a to s přesahem k teorii jazyka ? je těsně navázán na související kurz Život, informace a jazyk: úvod do biologie ? oba kurzy mají společnou náplň, jsou však realizovatelné samostatně, posluchač se pak zaměřuje jen na aspekty jednoho z nich. Kurzy jsou základním uvedením do současného stavu vědy o živém a připravují posluchače pro porozumění problematice biosémiotiky, gramatického popisu DNA a proteosyntézy apod. Tyto základní vstupy předznamenávají kontakt se současnou diskusí o sémióze buňky, jejímž je doc. Markoš předním představitelem. Studenti jsou v seminářích seznamování s tematikou teoretické biologie, a to přístupnou formou a v rozsahu, který je nutný k rozvíjení analogií jazyka a DNA atd. Posluchači se zorientují ve výkladech vzniku života a jeho vývoje a srovnají tuto problematiku s otázkami vzniku a vývoje jazyka. Jednotlivé teorie, které mají biologický základ a specifickým způsobem vysvětlují design organismů, jejich evoluční proměny, sociální chování atd., jsou komparovány s poznatky o principech vývoje jazyka, jazykové typologii a univerzáliích jazykového systému. Seminář je při svém interdisciplinárním přesahu diskusně zaměřen a jeho nejširší metodologický rámec tvoří sémiotika, která popisuje znakový charakter jazyka a také živého.
Základní obeznámenost se současnou biologií a vztahem k sémiotickým popisům
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

(1) Pravidelná příprava / četba zadané literatury (2) Úspěšné absolvování testu a kolokvia
Doporučená literatura
  • Alberts, B., Bray, D., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., Walter, P., Bouzek, B., Hozák, P., & Kotyk, A. (2001). Základy buněčné biologie: úvod do molekulární biologie buňky. Ústí nad Labem: Espero.
  • Barbieri, M. (2006). Organické kódy: úvod do sémantické biologie. Praha: Academia.
  • Markoš. A. - Grygar, F. ? Hajnal, L. ? Kleisner, K. ? Kratochvíl, Z. ? Neubauer, Z. (2009). Life as its own designer: Darwin?s Origin and Western thought. Heidelberg - London - New York.
  • Markoš. A. ? Grygar, F. ? Hajnal, L. ? Kleisner, K. ? Kratochvíl, Z. ? Neubauer, Z. (2009). Life as its own designer: Darwin?s Origin and Western thought. Heidelberg - London - New York.
  • Markoš, A., & Koubová, A. (2010). Jazyková metafora živého. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
  • Markoš, A., & Monod, J. L. (2008). Náhoda a nutnost: Jacques Monod v zrcadle naší doby : sborník statí. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
  • Markoš, A. (1997). Povstávání živého tvaru. Praha: Vesmír.
  • Markoš, A. (2003). Tajemství hladiny: hermeneutika živého. Praha: Dokořán.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace (2014) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -