Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
(1) Co je to (lexikální) sémantika: ohledání prostoru " vymezení pojmu lexikální sémantika, stanovení základních měřítek hodnocení lexikálněsémantické teorie, předestření možné klasifikace teorií, přehled topoi v lexikálněsémantickém výzkumu z hlediska teorie lexikálního významu (2) Strukturální sémantika: evropské a zámořské počátky teorie významu " strukturalistická doktrína v lexikální sémantice, první a klasičtí představitelé (Wiesgerber, Pottier, Lyons) antropologická motivace, teorie binárních protikladů, hjelmslevovská východiska, Nidovo pojetí lexikálního významu (3) (Post)strukturální sémantika: mezi textem a opozicemi " aplikace strukturalistické metody v prostředí rozvíjející se teorie textu, vztah slovníku a encyklopedie, dynamická a procesuální sémantika, poststrukturalistické přístupy (4) Generativistická sémantika: cesta do něčí hlavy? " východiska a podoba Katz-Fodorova modelu sémantiky, sémantická anomalita, problém disambiguace, sémantická teorie jako doplnění syntaktického modelu, vztah rysové sémantiky a pragmatiky v lingvistickém modelu (5) Neostrukturální přístupy 1: domorodci " "antropologický" model Anny Wierzbicke, sémantické primitivy/univerzálie, expertní x folková sémantika (6) Neostrukturální (generativistické) přístupy 2: 3-D model, Aristoteles a stroj na metonymie " model Raye Jackendoffa, sémantika jako součást multimodálního konceptu kognitivního zpracování jazyka, kritika sémantických postulátů, Generative lexikon Jamese Pustejovskyho, vztah mezi slovníkem a encyklopedií v komputačním modelu, automatizace regular polysemy, qualia jako univerzální principy sémantické klasifikace (7) Komputační lexikální sémantika: poznej souseda, poznáš význam " korpusová lexikální sémantika, problém kolokace, statisticky orientované modely významu, dynamika významu v korpusovém paradigmatu, problém lexikální jednotky, Word-net (8) Kognitivní sémantika 1: metafory a prototypy " teorie kognitivní metafory a IKM model George Lakoffa, teorie prototypů v lexikální sémantice (9) Kognitivní sémantika 2: organizovaná encyklopedie " encyklopedické pojetí významu Ronalda Langackera, konstrukce významu v komunikaci, teorie domén, profile/base organisation, percepční báze (10) Kognitivní sémantika 3: od pádů k rámcům " vývoj Fillmorovy teorie, case theory a teorie rámců, Frame-Net, lexikografické implikace (Fillmore-Atkinsová) (11) Kulturně-kognitivní sémantika " pojem stereotypu a konotace, jazykový obraz světa, frazeologie (12) Teorie lexikálních konceptů a kognitivních modelů " lexikální význam a situovaná kognice, vztah lingvistického obsahu a konceptuálního obsahu, LASS theory jako kognitivní východisko interakce mezi jazykem a nejazykovými doménami kognice, pojem bohatého obsahu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače s několika základními přístupy k problematice lexikálního významu tak, jak je jednotlivé badatelské směry koncipovaly od prvních desetiletí 20. století až po naprosto aktuální současnost. Na základě pracovních přednášek a komentované četby textů primární literatury ukážeme mnohost způsobů, jak rozumět spojení "lexikální význam". Poukážeme na závislost termínu význam na jednotlivých teoriích, u každého přístupu představíme jeho základní východiska, výhody a limity a představíme si nejproblematičtější místa koncepčních střetů a kontroverzí. Ukážeme si, jak došla strukturální sémantika od jednoduchých opozic až k literárním textům, zamyslíme se nad tím, jestli existují nějaké významové univerzálie, nebo se budeme ptát, co všechno se dá svázat do určité teorie a na co jsme už krátcí. Pozadím, na němž budou jednotlivé přístupy analyzovány, je Ecova regulativní hypotéza sémantického prostoru. Zmíněné srovnávání nám poslouží nejen jako ilustrace vývoje parciální jazykovědné disciplíny, ale také jako obraz proměn podoby a cílů moderní lingvistiky jako takové.
Studenti mají přehled o základních a aktuálních teoretických konceptech lexikální sémantiky Orientují se v pojmosloví a v na něm navázaném teoretickém zázemí Jsou schopni identifikovat přednosti a slabiny jednotlivých pojetí pojmu "lexikální význam" na základě porozumění obecnělingvistickým východiskům jednotlivých typů popisů
|
Předpoklady
|
Schopnost číst krátké odborné texty v angličtině
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Systematické pozorování studenta, Seminární práce
(1) pravidelná účast (80 %) (2) příprava na semináře (úkoly, znalost zadaných textů, prezentace) a aktivní účast na seminářích (3) vypracování seminární práce / encyklopedického hesla
|
Doporučená literatura
|
-
Cruse, A. (2000). Meaning in Language: an introduction to semantics and pragmatics. Oxford.
-
Eco, U., & Sedláček, M. (2009). Teorie sémiotiky. Praha: Argo.
-
Evans, V. ? Green, M. (2006). Cognitive Linguistics. An Introduction. Edinburgh.
-
Geeraerts, J. (2010). Theories of lexical semantics. Oxford.
-
Lyons, John. (1996). Linguistic Semantics: an introduction. Cambrdige.
|