Předmět: Tematické posloupnosti a struktura textu

» Seznam fakult » FIF » KOL
Název předmětu Tematické posloupnosti a struktura textu
Kód předmětu KOL/VTEM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vaculíková Petra, Mgr.
Obsah předmětu
(1) Aktuální členění větné (AČV) v českém lingvistickém prostředí (2) Brněnská škola funkční větné perspektivy (FSP - Functional Sentence Perspective) (3) Pražská koncepce FGP (Funkční generativní popis) (4) Pojetí tématu a rématu v zahraniční lingvistice (5) Tematické posloupnosti jako prostředek koherence textu (v odborném stylu) (6) Tematické posloupnosti v jiných funkčních stylech 1 (7) Tematické posloupnosti v jiných funkčních stylech 2 (8) Vyskytují se tematické posloupnosti v dialogických textech? (9) Tematické narušení výpovědí (10) Praktické využití teorie tematických posloupností

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s konkrétními přístupy k problematice aktuálního členění větného a přiblížit Danešovu teorii tematických posloupností (1968, 1974). Seminář bude zaměřen jednak historicko-metodologicky (viz literatura) a jednak na práci s texty (analýza vybraných komunikátů). Studentům bude představena teorie tematických posloupností jako významný princip koherence textu a zároveň jako speciální aparát pro analýzu textu. V druhé části semestru budou semináře zaměřeny zejména prakticky, studenti budou na základě teoretických znalostí analyzovat texty vždy se zřetelem ke konkrétní koncepci.
Základní orientace v otázkách textové lingvistiky Schopnost orientovat se ve třech českých konceptech aktuálního členění větného Schopnost srovnat české koncepty AČV se zahraničními přístupy Schopnost aplikovat teorii tematických posloupností za účelem odhalení persvazivní linie komunikátů
Předpoklady
Základní znalosti angličtiny Je doporučeno absolvování předmětu Komplexní analýza komunikačního procesu a textu

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Seminární práce

(1) 80% účast (2) pravidelná příprava / četba zadaných textů (3) vypracování referátu (4) analýza zadaného komunikátu (5) kolokvium
Doporučená literatura
  • Daneš, F., Grepl, M., & Hlavsa, Z. (1987). Mluvnice češtiny. Praha: Academia.
  • Daneš František. (1974). Papers on functional sentence perspektive. Praha: Academia.
  • Daneš František. (1968). Typy tematických posloupností v textu. In: Slovo a slovesnost, 29, 2, s. 125?141 .
  • Firbas, J. (1992). Functional sentence perspective in written and spoken communication. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Mathesius, V. (1982). Jazyk, kultura a slovesnost. Praha: Odeon.
  • Sgall, Hajičová, Buráňová . (1980). Aktuální členění věty v češtině. . Academia, Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace (2014) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní