Předmět: Sociolingvistika

» Seznam fakult » FIF » KOL
Název předmětu Sociolingvistika
Kód předmětu KOL/VSCLG
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bláha Ondřej, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
(1) Sociolingvistika - obsah, metody výzkumu, interpretace výsledků, literatura. (2) Funkce jazyka ve společnosti - symbolické, etnoidentifikační, dorozumívací. (3) Jazyková situace - čeština jako národní jazyk dnes, faktory ovlivňující její fungování. (4) Stratifikace národního jazyka - standard, substandard, (funkční) variety, code switching. (5) Jazyk a hodnoty - proměny postojů k češtině v 20.-21. stol., klíčové dějinné faktory. (6) Jazyková politika a plánování - instituce a jazyk, spisovný jazyk jako politikum. (7) Jazyk a sociální (sebe)identifikace - specifika češtiny a jejich proměny, aspekty profesní. (8) Jazyk a pohlaví - genderová vs. feministická lingvistika, gender a komunikační strategie. (9) Jazyk a věk - komunikace mezi generacemi, regresivnost vs. progresivnost, dynamika. (10) Běžně mluvený jazyk jako předmět studia - sociolingvisticky orientovaná analýza diskurzu. (11) Jazyky v kontaktu - jazykové areály v Evropě, čeština v evropském kontextu. (12) Bilingvismus a diglosie - psychologické a sociální aspekty, perspektivy obyvatel EU.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Disciplína má studenty uvést do problematiky vztahů mezi jazykem a společností - všímá si etnických/národních, sociálních/demografických a psychologických aspektů komunikace a usiluje o vztažení teoretických postulátů z klíčové zahraniční literatury ke specifické situaci češtiny jako národního jazyka.
Orientace ve vzájemných vztazích jazyka a společnosti a vůbec v možnostech zužitkování poznatků jiných společenských věd při zkoumání jazyka, inspirace pro rozvíjení vlastní komunikační kompetence.
Předpoklady
Znalost základní lingvistické terminologie. Všeobecný přehled v humanitních disciplínách na úrovni maturitní zkoušky ze "Základů společenských věd".

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

(1) Aktivní účast v semináři (max. 2 absence); (2) Přednesení seminárního příspěvku (komentář k vybranému sociolingvistickému tématu s aplikací na češtinu) a jeho odevzdání v elektronické podobě).
Doporučená literatura
  • FASOLD, Ralph. (1990). The sociolinguistics of language. Oxford.
  • Helbig, G. (1991). Vývoj jazykovědy po roce 1970. Praha.
  • HORECKÝ, Ján. (1982). Spoločnosť a jazyk. Bratislava.
  • HUDSON, Richard A., ed. (2004). Sociolinguistics (2. vyd.). Cambridge.
  • Kořenský, J. (1992). Komunikace a čeština. Jinočany.
  • NEŠČIMENKO, Galina P. (1999). Etničeskij jazyk. München.
  • Ondrejovič, S. (2008). Jazyk, veda o jazyku, societa. Bratislava.
  • Salzmann, Zdeněk. (1997). Jazyk, kultura a společnost. Praha.
  • SGALL, Petr et al. (1992). Variation in language: code switching in Czech as a challenge for sociolinguistics.. Amsterdam.
  • SCHLIEBEN-LANGE, Brigitte. (1991). Soziolinguistik. Eine Einführung (3. vyd.). Stuttgart.
  • Šatava, L. (2001). Jazyk a identita etnických menšin. Praha.
  • ŠTEFÁNIK, Jozef, ed. (2004). Antológia bilingvizmu. Bratislava.
  • ŠVEJCER, Aleksandr D. - NIKOLSKIJ, Leonid B. (1983). Úvod do sociolingvistiky. Praha.
  • WARDHOUGH, Ronald. (1986). An Introduction to Sociolinguistics. Oxford.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr