Vyučující
|
-
Jurková Barbora, Mgr.
-
Matlach Vladimír, Mgr. Ph.D.
-
Zámečník Hadwiger Lukáš, Mgr. Ph.D.
-
Faltýnek Dan, doc. Mgr. Ph.D.
-
Bennett Ľudmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Týden 1 - úvodní hodina (představení předmětu, vysvětlení požadavků, krátký úvod) Týden 2 a 3 - Počátky algoritmů (Leibniz, Ada Lovelace, Babbage a další) Týden 4 - Belle époque a informační revoluce ve 30. letech 20. st. Týden 5 - Vývoj za oceánem (Bellovy laboratoře, kroužek Norberta Wienera, kybernetika a další) Týden 6 - Vývoj na kontinentu (Turing, Manchester laboratoře a další) Týden 7 - Otcovství počítače a základní myšlenky Turinga a von Neumanna k A.I. a A-Life Týden 8 - Zlatá 60. léta - zrození A.I. a A-Life programů Týden 9 - Neuronové sítě a metaforu mozku Týden 10 - Vývoj do konce 20. století Týden 11 a 12 týden - Současný boom a co se vlastně děje
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
ZS 2024/25: Od Leibnize k chatGPT Seminář má za úkol studenty seznámit s historickým a filozofickým vývojem umělé inteligence. Jednotlivé hodiny budou zaměřeny na specifické témata, počínaje filozofií a přístupem Leibnize, přes další zajímavé osobnosti rodící se komputace jako Ada Lovelace či Charles Babbage. Důraz bude kladen především na pochopení původní myšlenky za umělou inteligencí, kterou nastínili Turing a von Neumann, oproti skutečnému vývoji. Cílem semináře je především doplnění historického a filozofického kontextu ke znalostem, které může student získat ve více prakticky zaměřených seminářích.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Rozbor jazykového projevu studenta, Seminární práce
četba zadaných textů esej (max 5 normostran)
|
Doporučená literatura
|
|