Vyučující
|
-
Faltýnek Dan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
(1) Co je propaganda? (2) Propaganda ve vztahu k persvazivní komunikaci a rétorice (3) Historie propagandy (4) Co je diplomacie? (5) Role mezinárodních médií - zprávy versus propaganda (6) Co jsou psychologické operace? (7) Od informační války k informačním operacím (8) Jak analyzovat propagandu (9) Čtyři případové studie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je diskutovat se studenty o problémech persvazivní komunikace, seznámit je s možnými pohledy na tuto problematiku, představit jim prostředky, které využívaly národní státy ve svých informačních strategiích k získání podpory cílů své zahraniční politiky v průběhu 20. století, a ukázat to vše na příkladech. Seminář analyzuje roli mezinárodního vysílání, zpravodajství, kultury a dalších forem persvazivních technik.
Základní orientace v otázkách persvazivní komunikace Schopnost kriticky zhodnotit mediální sdělení z pohledu informativní a persvazivní komunikace Praktická aplikace analýzy persvazivní komunikace v příkladových studiích
|
Předpoklady
|
Základní znalosti angličtiny
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
(1) 80% účast (2) pravidelná příprava / četba zadané literatury (studenti si vytvoří skupiny, které se budou scházet před seminářem, číst zadané texty a na jejich základě diskutovat o problémových otázkách předem zadaných) (3) diskuse nad problémy řešenými při četbě textu (4) vypracování eseje vztahujícího se k některému z témat řešených na seminářích (5-10 ns) (5) rozprava nad vybraným tématem a esejem
|
Doporučená literatura
|
-
Bittman, L. (2000). Mezinárodní dezinformace: černá propaganda, aktivní opatření a tajné akce. Praha.
-
Cull, N. J. - Culbert, D. - Welch, D. (2003). Propaganda and mass persuasion: a historical encyclopedia, 1500 to the present. Santa Barbara.
-
Čmejrková, S., Světlá, J., & Daneš, F. (1999). Jak napsat odborný text. Voznice: Leda.
-
Ellul, J. (1965). Propaganda: The Formation of Men's Attitudes. New York.
-
Fidelius, P. (1998). Řeč komunistické moci. Praha.
-
Jowett, G. S. - O´Donnell, V. (2006). Propaganda and Persuasion. 4. ed. Thousand Oaks.
-
Jowett, G. S. - O´Donnell, Victoria, (eds.). (2006). Readings in Propaganda and Persuasion: New and Classic Essays. Thousand Oaks.
-
Klemperer, V. (2003). Jazyk Třetí říše - LTI: poznámky filologovy. Jinočany.
-
Macura, V. et al. (2008). Šťastný věk (a jiné studie o socialistické kultuře. Praha.
-
Taylor, P. M. (1995). Munitions of Mind: War Propaganda from the Ancient World to the Nuclear Age. Manchester.
|