Název předmětu | Psycholingvistika: úvod do problematiky |
---|---|
Kód předmětu | KOL/VPSCH |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština, Angličtina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1) Úvod do psycholingvistiky metodologické principy, historie vzniku a fáze vývoje psycholingvistiky, orientace v kurzu, základní informace. 2) Neuropsychologie/ neurolingvistika stavba a funkce neuronů a mozku, vztah mysli, mozku a jazyka, neurální báze jazyka, jazyk, paměť, emoce. 3) Poruchy jazyka a řeči etiologie a projevy na různých jazykových úrovních, druhy poruch dle místa narušení, poruchy jazyka a řeči přidružené k jiným poruchám, specifické typy poruch, terapie poruch. 4) Problematiky slyšení, psaní a čtení percepce řečového signálu, problémy s poslechem, efekt fonémické rekonstrukce, prozódická vodítka, otázka kontextové informace, dichotický poslech, agnozie; modely psaní, metody výzkumu, neuropsychologické modely, problém grafémického a fonologického lexikonu, dysgrafie a dysortografie; single- a dual-route model dekódování, zpracování na úrovni slova, high-level language skills, vnitřní jazyk, dyslexie. 5) Mentální lexikon: strukturní principy 1 - forma pojem lexical entry a jeho struktura, trade-off mezi přístupem a strukturním uspořádáním, uspořádání na úrovní formy: vztah fonologické a ortografické reprezentace, prozódická strukturace, bathtub efekt. 6) Mentální lexikon: strukturní principy 2 - význam teorie sémantické/pojmové reprezentace v mentálním lexikonu: klasický (aristotelský) a neoklasický model, (probabilistické) teorie prototypů a exemplářů, teorie teorií, konceptuální atomismus, sémantické uspořádání mentálního lexikonu z hlediska tradičních lingvistických kategorií (hierarchie, synonymie a antonymie, kolokace). 7) Problematika rozumění reprezentace významu na zvukové, slovní, větné a textové úrovni, mentální modely, sériové a paralelní modely reprezentace (kohorty, problém garden-path, TOT), Kintsch-van Dijkův model rozumění, logogenový, konekcionistické a multiplexový model, echolalia. 8) Modely řečové produkce srovnání základních paralelních, sériových modelů produkce (Fromkin, Garrett, Levelt) a modely paralelního zpracování (Dell, Carammazza), druhy evidence (reakční časy, řečové chyby, patologie jazyka). 9) Vývoj řeči od dětství do dospělosti, historické a současné koncepce osvojování jazyka, vývojová stádia a charakteristické znaky, kritická období a odchylky ve vývoji, genderové rozdíly v užívání jazyka, vliv médií na vývoj jazyka a řeči. 10) Jazyková akvizice význam akvizice jazyka a její kategorie (první jazyk, druhý jazyk, bilingvismus a multilingvismus), obecné teorie a přístupy, výzkumná paradigmata a metody, vybrané poznatky (počátky identifikace řečových jednotek, fáze a rychlost růstu slovníku, různé pohledy na akvizici gramatiky: bootstrapping, emergentismus, kritické období, socio-pragmatické aspekty jazyka). 11) Metody / techniky psycholingvistiky vyšetřovací metody funkční a strukturní, testové baterie, významné experimenty, experimentální metody. 12) Psycholingvistika v kyberprostoru kyberpsychologie, zvláštnosti jazykové interakce na internetu a její vliv na psychické jevy, virtuální socializace a komunikace (jazyková adaptace, žargon, zkratky atd.), hrozby virtuální komunikace (kyberšikana a její typy), psychologické rysy interakce člověka s umělou inteligencí. Kriminogenní internetové komentáře skrze analýzu sentimentu (IGA_FF_2023_029)
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Výstupy z učení |
Kurs zprostředkovává základní orientaci v několika rozměrech bádání o vztahu jazyka a lidské kognice: v dějinách oboru, v jeho současné podobě, v hlavních tématech psycholingvistických výzkumů, preferovaných přístupech k řešení základních otázek a konečně v konkrétních analýzách vybraných problémů. Studentům budou nabídnuty výzkumné modely, které přistupují k problematice jazyka a komunikace s otázkami týkajícími se povahy jejich reprezentace v lidské mysli (a představují tak alternativu/komplementární doplnění tradičního jazykovědného popisu).
Studenti se orientují v základních tématech, teoriích a pojmech současné experimentální psycholingvistiky. Rozumí principům konstrukce experimentu a mají základní znalost jeho vyhodnocování a interpretace. Dále se orientují v základech kyberpsychologie, neurolingvistiky a dalších mezioborových jazykových disciplínách. Studenti umí analyzovat a kriticky zhodnotit vědeckou práci |
Předpoklady |
Základní čtenářská znalost angličtiny.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška, Systematické pozorování studenta
(1) Pravidelná účast (75 %) (2) Aktivita v hodině a domácí úkoly (četba textů, jejich analýza, prezentace) (3) Test |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Lingvistika a Digital Humanities maior pro Obecnou lingvistiku a teorii komunikace (2020) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Lingvistika a Digital Humanities (2020) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika (2021) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Lingvistika a Digital Humanities minor pro Obecnou lingvistiku a teorii komunikace (2020) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika minor (2022) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Lingvistika a Digital Humanities maior (2020) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Lingvistika a Digital Humanities minor (2020) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace (2014) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika maior (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |