Předmět: Psaní jako tvůrčí proces

» Seznam fakult » FIF » KOL
Název předmětu Psaní jako tvůrčí proces
Kód předmětu KOL/VPJTP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vaculíková Petra, Mgr.
Obsah předmětu
Tvůrčí psaní jako cesta tvořivého sebevědomí. Základní metody a nástroje tvůrčího psaní. Tvůrčí psaní a psychologie kreativity. Tvůrčí psaní a současná literární teorie. Praxe tvůrčího psaní Struktura literárního díla Literární druhy a žánry Interpretace literárního díla

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem semináře je podpořit ve studentech kreativitu na základě čtení, kritického a tvořivého myšlení a vlastního utváření různých typů textů. Tyto tvůrčí dovednosti pak mohou uplatnit při psaní akademickém, žurnalistickém i uměleckém a zároveň při překládání cizích textů. Studenti se seznámí s jednotlivými fázemi tvůrčího procesu i převažujícími literárními postupy (dramatický dialog, próza, lyrické žánry, žánry esejistické a žurnalistické). Semináře jsou zaměřeny na praktické dovednosti tvůrčího psaní, uvolňování a posouvání těchto dovedností pomocí spolupráce ve skupinách, diskuse a zpětné vazby. Tyto činnosti budou podloženy teoretickými znalostmi z oblasti literární vědy, stylistiky, kognitivní lingvistiky či psychologie (intertextovost, vizuální aspekty jazyka, problematika žánrů, tematizace, vztah autor ? text ? čtenář, struktura a stylizace textu, dialog, přímá ? nepřímá řeč atd.).
Rozvíjení a prohlubování vyjadřovacích schopností přehled o základních metodách rozvoje tvořivého myšlení porozumění tvůrčímu procesu aplikace vědomostí z literární teorie a teorie textu na utváření textů
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

aktivní účasti na seminářích četba zadané literatury odevzdání autorských textů v dohodnutém počtu, žánrové podobě, rozsahu a formátu
Doporučená literatura
  • Barthes, R., Čermák, J., & Dubský, J. (1967). Nulový stupeň rukopisu ;: Základy sémiologie. Praha: Československý spisovatel.
  • Dacey, J.S., Lennon, K.H. (2000). Kreativita. Praha: Grada.
  • Dočekalová, M. (2006). Tvůrčí psaní pro každého: jak psát pro noviny a časopisy, jak vymyslet dobrý příběh, praktická cvičení. Praha: Grada Publishing.
  • Fišer, Z. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznání.
  • Tony Buzan. (2007). Mentální mapování. Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace (2014) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -