Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Tvůrčí psaní jako cesta tvořivého sebevědomí. Základní metody a nástroje tvůrčího psaní. Tvůrčí psaní a psychologie kreativity. Tvůrčí psaní a současná literární teorie. Praxe tvůrčího psaní Struktura literárního díla Literární druhy a žánry Interpretace literárního díla
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je podpořit ve studentech kreativitu na základě čtení, kritického a tvořivého myšlení a vlastního utváření různých typů textů. Tyto tvůrčí dovednosti pak mohou uplatnit při psaní akademickém, žurnalistickém i uměleckém a zároveň při překládání cizích textů. Studenti se seznámí s jednotlivými fázemi tvůrčího procesu i převažujícími literárními postupy (dramatický dialog, próza, lyrické žánry, žánry esejistické a žurnalistické). Semináře jsou zaměřeny na praktické dovednosti tvůrčího psaní, uvolňování a posouvání těchto dovedností pomocí spolupráce ve skupinách, diskuse a zpětné vazby. Tyto činnosti budou podloženy teoretickými znalostmi z oblasti literární vědy, stylistiky, kognitivní lingvistiky či psychologie (intertextovost, vizuální aspekty jazyka, problematika žánrů, tematizace, vztah autor ? text ? čtenář, struktura a stylizace textu, dialog, přímá ? nepřímá řeč atd.).
Rozvíjení a prohlubování vyjadřovacích schopností přehled o základních metodách rozvoje tvořivého myšlení porozumění tvůrčímu procesu aplikace vědomostí z literární teorie a teorie textu na utváření textů
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
aktivní účasti na seminářích četba zadané literatury odevzdání autorských textů v dohodnutém počtu, žánrové podobě, rozsahu a formátu
|
Doporučená literatura
|
-
Barthes, R., Čermák, J., & Dubský, J. (1967). Nulový stupeň rukopisu ;: Základy sémiologie. Praha: Československý spisovatel.
-
Dacey, J.S., Lennon, K.H. (2000). Kreativita. Praha: Grada.
-
Dočekalová, M. (2006). Tvůrčí psaní pro každého: jak psát pro noviny a časopisy, jak vymyslet dobrý příběh, praktická cvičení. Praha: Grada Publishing.
-
Fišer, Z. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznání.
-
Tony Buzan. (2007). Mentální mapování. Portál.
|