Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Předmětem semináře bude komentované čtení vybraných lingvistických textů. Na nich bude dokladován a interpretován vývoj českého lingvistického myšlení. Zevrubně bude nahlížena tematika obsahovaná českými lingvistickými periodiky a lingvistickými monografickými pracemi především dvacátého století. Témata seminářů jsou závislá na rozvíjení diskuse nad četbou, účastníci kurzu mohou volit vlastní témata. Navržené tematické okruhy jsou pouze modelové, snaží se pro každou etapu vývoje české lingvistiky volit dobově moderní směry lingvistického výzkumu, mají vystihnout aktuálně nejsilnější tendence ve vědecké profilaci české lingvistiky. Z hlediska dějin lingvistiky bude kladen důraz na konceptuální vývoj, přihlíženo bude ale i k vnějším dějinám (kontext politický, institucionální, interpersonální atd.). Seminář tematizuje počátky českého vědeckého lingvistického myšlení, zhodnotí reprezentativní mluvnice 19. stol. a přiblíží na nich historicko-srovnávací metodu, bude se detailně zabývat dílem J. Gebauera a jeho kontextem (Riegrův slovník, rukopisné spory, kontakty se zahraničím, učitel M. Hattala, výuka, žáci atd.), ale také českým lingvistickým prostředím v období vzniku Československa. Dále seminář představí počátky českého strukturalismu, jeho základní teoretické otázky, konceptuální východiska a pracovní výhledy, stěžejní texty a reakce na ně, zaměří se na angažování se PLK v kauze týkající se jazykové kultury v letech 1932/3. Představeny budou osobnosti kroužku, jejich práce a recepce těchto prací pozdější a dnešní lingvistikou. Dále bude věnována pozornost kritice strukturalismu v poválečném období, kauze marrismu i diskusi o Stalinových článcích o jazykovědě. Z hlediska šedesátých let se pozornost kurzu obrátí k matematizujícím směrům, teorii informace v lingvistice, jejím aplikacím a k vědeckým hypotézám s tím spojeným. Pozornost bude věnována vývoji kvantitativní lingvistiky, a to až do současnosti. Kurz rozvine diskusi nad problematikou větné sémantiky a syntaxe, která byla v průběhu šedesátých a sedmdesátých let řešena i ve směru recepce generativismu českým strukturalismem (dvourovinná valenční syntax, funkční generativní popis), rozvoji morfologické teorie (teorie slovních druhů, typy morfologických popisů - M. Komárek atd.) - detailně budou nahlíženy osobnosti a jejich díla mající vliv na koncepci tzv. akademické mluvnice. Seminář schematicky načrtne vývoj české fonetiky a fonologie, včetně jejich metod a dobově řešených odborných sporů. Komentován bude stav české diachronní lingvistiky po období raného strukturalismu, upozorněno bude na koncepce výkladu příčin vývoje jazyka i na popisy dějin českého jazyka. Následující seminární bloky se budou věnovat např. rozvíjení procesuálního modelování řečových předpokladů, české filozofii jazyka, české textové, kognitivní, korpusové a dal. lingvistice (vždy bude vyloženo jejich historické pozadí či výchozí prostředí etablování se disciplíny u nás), diskusi o obecné češtině a jazykovém standardu po roce 2004 atd.
Základní orientace v otázkách vývoje české lingvistiky Schopnost formulovat základní vývojové tendence v dějinách české lingvistiky a dokladovat je na vybraných textech Přehled kanonické literatury obsahované v českých lingvistických časopisech Schopnost interpretovat/kontextualizovat zvolený odborný text
|
-
Černý, J. (1996). Dějiny lingvistiky. Olomouc: Votobia.
-
Helbig, G. (1991). Vývoj jazykovědy po roce 1970. Praha.
-
Mathesius, V. (1982). Jazyk, kultura a slovesnost. Praha: Odeon.
-
Pleskalová et al. (2007). Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha.
-
Vachek, J. (ed.). (1972). Z klasického období pražské školy 1925 -1945. Praha.
|