Předmět: Novověká jazykověda 17. - 19. století: mezi vědou a filozofií

» Seznam fakult » FIF » KOL
Název předmětu Novověká jazykověda 17. - 19. století: mezi vědou a filozofií
Kód předmětu KOL/VNOV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
(1) Epistemologické rámce lingvistiky 17. a 18. století o proměna novověkého myšlení, rozvoj vědního hnutí, pozice jazykovědy v systému lidského vědění (Bacon), jazyk a teologie, jazyk a poznání, jazyk a vzdělávání, člověk-zvíře-stroj, zneužívání jazyka a jeho reforma, jazyková různorodost a jazyková změna (2) Sen o dokonalém jazyku: gramatiky mysli a světa o filozofické gramatiky (Ars Signorum, Towards a Real Character), problém arbitrárnosti jazyka (Bacon), sémiotika komunikace, problém nedokonalosti jazyka, téma jazykové diverzity a původu jazyka (3) Univerzální gramatiky na kontinentu o Descartův návrh a kritika, Gramatika Port-Royal a její logicko-psychologické základy, Komenského irénistický projekt, kombinatorika Jana Caramuela z Lobkovic, Leibnizův kalkul a mathesis universalis (4) Debata o původu a povaze jazyka v 18. století o filozoficko-antropologické koncepce původu jazyka (Condillac, Vico), božský původ jazyka (Sussmilch), vztah jazyka a společnosti (Rousseau, Mendelssohn), jazyk člověka a komunikace zvířat (Burnett), umělé znakové jazyky a jazyková patologie, teorie o vztahu jazyka a podnebných podmínek (Rousseau, Montesquieu), Herderův esej o původu jazyka, práce Adama Smitha (5) Encyklopedie a cesta k babylonské věži o encyklopedie jako souhrn a rozvrh soudobého (jazykovědného) vědění, logicko psychologická vs. datová lingvistika, akumulace jazykových dat (Hervas, Leibniz, Adelung), zárodky klasifikace a komparativních studií, skythská hypotéza a další hledání původu jazyka, problém přirozeného pořádku v jazyce a hierarchizace jazyků (6) Od East India Company k sánskrtovému prozření: počátky historické jazykovědy 19. století o situace v jazykovědném zkoumání na přelomu 18. a 19. století, vývoj studií o jazycích Indie a Dálného východu, linie komparatistických studií a studií o původu jazyka, socioekonomické a politické prostředí, pozice zkoumání jazyka v epistemologickém dobovém rámci osvícenství a rodícího se romantismu (7) O zvířatech, rostlinách, geologii a životě jazyků: model jazykovědy pro první polovinu 19. století o popis climate of opinion a epistemologické matice zrodu historicko-srovnávací lingvistiky, základní charakterizační pojmy, úkoly a úběžníky zkoumání v první polovině 19. století (empirismus, datová orientace, organicismus, historismus), vztah jazykovědy a ostatních vědních disciplín a filozofie, jazyk a biologie, problém klasifikace a evoluce, typologie jazyků, sánskrtová studia, organický vs. mechanický, preskriptivismus a pojem vývojového zákona (8) Typy myšlení a typy jazyků: obecná jazykověda Wilhelma von Humboldta o teoretická typologie, jazyková diverzita a jazyková univerzália, vztah jazyka, myšlení a národa, problém klasifikace a srovnání jazykovědy a přírodních věd, pojmy Sprachform, Weltansicht, ergon a energeia (9) Ve víru diskusí: teoretické spory v půli 19. století I o Schleicherova koncepce a vrchol komparativně-rekonstrukčního přístupu, problém hláskového zákona, stromový model jazyka, jazyk jako organismus a následné implikace, vztah jazyka a uživatelů, téma (anti)uniformitarismu (10) Ve víru diskusí: teoretické spory v půli 19. století II o reakce na Schleicherův organicismus - koncepce H. Steinthala (jazyk jako mentální aktivita, psychologie a problém jazyka) a W. Whitneyho (jazyk jako instituce, znaková a sociální koncepce jazyka, komunikace jako výkladový princip), problém jazykové změny, poslední čtvrtina století jako předehra zrodu lingvistiky 20. století (11) Kde hledat jazyk a proč se vlastně jazyk vyvíjí o problém jazykového zákona a historicismu, otázka hranic, analogie, psychologická a teoretická linie mladogramatismu a kritika Schleichera (H. Paul), zrod lingvistické geografie, jazykověda a fyziologie (fonetika, neurologie) (12) Starý řád v troskách: fin de si?cle a čekání na strukturalismus o problém specializace a fragmentarizace v jazykovědě na konci 19. století, téma hranic a jazykových zákonů, problém míšení jazyků (Schuchardt), nárůst obecnělingvistických p

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit posluchače formou pracovních přednášek kombinovaných se seminární četbou (většinou) primárních textů s hlavními postavami, koncepcemi a především proměnami myšlení o jazyce, řeči a komunikaci novověku v období od 17. století do konce 19. století. Pokoušíme se postihnout některé ze zásadních myšlenek, které formovaly způsoby lingvistického uvažování v tomto období a neustále proměňovaly podoby a vymezení jazykovědy. Základní optikou je sledování pohybu a přetváření myšlení o jazyce v prostoru mezi rodící se novověkou vědou (později specializovanými vědami: biologie, psychologie, geologie, sociologie) a souvisejícím procesem proměny filozofie (epistemologický obrat). Ústředním tématem jsou vzájemné prostupnosti a vlivy, které lze v tomto období identifikovat, a zasazování myšlení o jazyce do epistemologických vzorců vytyčeného období. Nedílnou součástí kurzu je komentovaná četba primárních textů.
Student získá přehled o lingvistické produkci sledovaného období, porozumí motivacím studovaných témat, dokáže kontextualizovat podoby a kritéria novověkého lingvistického poznání, porozumí moderní metodologii historiografického zkoumání dějin vědy
Předpoklady
Schopnost číst krátké odborné texty v angličtině

Hodnoticí metody a kritéria
Systematické pozorování studenta, Seminární práce

(1) pravidelná účast (80 %) (2) příprava na semináře (úkoly, znalost zadaných textů, prezentace) a aktivní účast na seminářích (3) vypracování seminární práce / encyklopedického hesla
Doporučená literatura
  • Brown, E. K., Anderson, A., Bauer, L., Berns, M., Hirst, G., & Miller, J. E. (2006). Encyclopedia of language & linguistics. Amsterdam: Elsevier.
  • Davies, A. M. (1998). History of linguistics. Volume 4: Nineteenth century linguistics..
  • Eco, U. (2001). Hledání dokonalého jazyka. Praha.
  • Harris, R., & Taylor, T. J. (1997). Landmarks in linguistic thought. London: Routledge.
  • Lepschy, G. (ed.). (1997). History of linguistics. Volume 3: Renaissance and Early Modern Linguistics.
  • Špelda, D. (2009). Proměny historiografie vědy. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace (2014) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -