Předmět: Normativita v jazyce a v lingvistice

» Seznam fakult » FIF » KOL
Název předmětu Normativita v jazyce a v lingvistice
Kód předmětu KOL/VNOR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Faltýnek Dan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Beneš Martin, Mgr.
Obsah předmětu
1. Reálné entity vs. konstrukty a útvarové rozvrstvení národního jazyka: Hudson, R. A. (1996): Varieties of language. in: R. A. Hudson, Sociolinguistics. Cambridge: Cambridge University Press. + Bermel, Neil (2010): O tzv. české diglosii v současném světě. Slovo a slovesnost, 71(1), s. 5- 30. 2. Role normativity v jazyce: Itkonen, Esa (2008): The central role of normativity in language and in linguistics. In: Jordan Zlatev - Timothy P. Racine - Chris Sinha - Esa Itkonen (eds.), The Shared Mind: Perspectives on Intersubjectivity. Amsterdam - Philadelphia, PA: John Benjamins. 3. Zdroje a vznik normativity: Itkonen, Esa (2008): Concerning the role of consciousness in linguistics. Journal of Consciousness Studies, 15(6), s. 15-33. 4. Nenoremní je to, co vyvolává ne-nulovou reakci - koncept povšimnutí a teorie jazykového managementu: Nekvapil, Jiří (2012): Some thoughts on "noting" in Language Management Theory and beyond. Journal of Asian Pacific Communication, 22(2), s. 160-173. + Neustupný, Jiří V. (2002): Sociolingvistika a jazykový management. Sociologický časopis, 38(4), s. 429-442. 5. Jak zjistit, co je (v daných komunikačních situacích) ne-noremní: 1. korpusové metody: Čermák, František - Křen, Michal (2011): A Frequency Dictionary of Czech: Core Vocabulary for Learners. Abingdon - New York, NY: Routledge. 6. Jak zjistit, co je (v daných komunikačních situacích) ne-noremní: 2. empirické a experimentální metody: Bermel, Neil - Knittl, Luděk (2012): Morphosyntactic variation and syntactic in Czech nominal declension: corpus frequency and native speaker judgments. Russian Linguistics, 36(1), s. 91-119. 7. Koncept normy v tradici české lingvistiky a teorie jazykové kultury: Homoláč, Jiří - Nebeská, Iva (2000): Příspěvek ke kritické analýze pojmu jazyková norma. Slovo a slovesnost, 59(2), s. 102-109. 8. Koncept spisovnosti/standardu a diskuse o něm: Cvrček, Václav (2006): Spisovnost a její zdroje. Slovo a slovesnost, 67, 46-60. 9. Koncept minimální intervence vs. normativita: Cvrček, Václav (2008): Koncept minimální intervence. Slovo a slovesnost, 69, s. 284-292. 10. Kodifikace a její možné statusy: Beneš, Martin - Prošek, Martin (2011): Ke konceptu minimální intervence. Slovo a slovesnost, 72(1), s. 39-55.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Seminář na základě četby vybraných studií nejprve v obecně-teoretické rovině představí důležité aspekty fenoménu normativity ("správnosti") v jazyce a následně se pod tímto zorným úhlem zaměří na aktuální teoretické i praktické otázky spojené s široce vymezenou oblastí "distribuce jazykových prostředků napříč jednotlivými komunikačními situacemi". Ve světle měnící se společenské situace (postoje uživatelů k prácí lingvistů určených veřejnosti) a podstatně změněné situace v lingvistice jako vědě (dostupnost jazykových korpusů, mnohostranné využití různých empirických metod výzkumu) se seminář bude zabývat otázkami útvarového rozvrstvení českého národního jazyka, diskusemi kolem spisovné a obecné češtiny, (možnými) způsoby empirického zkoumání normy, otázkami kodifikace a její prezentace směrem k veřejnosti.

Předpoklady
schopnost číst v angličtině

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Aktivní účast na semináři, písemné shrnutí textu a písemné vypracování otázek a/nebo komentářů (jako podkladů pro diskusi o něm).
Doporučená literatura
  • Bermel, Neil. O tzv. české diglosii v současném světě. Slovo a slovesnost 2010, 71(1), s. 5- 30.
  • Cvrček, Václav. Spisovnost a její zdroje. Slovo a slovesnost 2006, 67, 46-60.
  • Homoláč, Jiří - Nebeská, Iva. Příspěvek ke kritické analýze pojmu jazyková norma. Slovo a slovesnost 2000, 59(2), s. 102-109.
  • Hudson, R. A. (1996). Varieties of language. in: R. A. Hudson, Sociolinguistics. Cambridge.
  • Itkonen, Esa. Concerning the role of consciousness in linguistics. Journal of Consciousness Studies 2008, 15(6), s. 15-33.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace (2014) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -