Předmět: Radikální minimalismus

» Seznam fakult » FIF » KOL
Název předmětu Radikální minimalismus
Kód předmětu KOL/VMIN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kosta Peter, prof. DR HAB
Obsah předmětu
V těchto přednáškách, budeme postupně seznamovat studenty se základními kapitolami z generativní syntaxe, počínaje s `state-of-the-art`, tj. obecným úvodem do minimalistického programu (Chomsky 1995), posléze představíme základní principy a techniky minimalistického programu tak, aby se nejprve na analýze českých vět zavedly obecné principy v rámci teorie nadřazení (rekce) a vázání (viz Chomsky 1981, Kosta 1992, tj. předchůdce minimalismu), a postupně se zavádí minimalistické alternativy, jako je Radikální Minimalismus (viz Krivochen, Kosta 2013), Silná Minimalistická hypotéza (Chomsky 2005) a modely založené na teorii rozhraní a třetího faktoru (Kosta et al. 2014, Kosta 2014). BOECKX, CEDRIC, AND NORBERT HORNSTEIN. The Varying Aims of Linguistic Theory. HORNSTEIN, NORBERT, AND CEDRIC BOECKX. "Approaching Universals from Below: I-Universals in Light of a Minimalisr Program for Linguistic Theory." In: CHRISTIANSEN, MORTEN H., CHRIS COLLINS, SHIMON EDELMAN (eds): Language Universals. Oxford: OUP, 2009, 79-98. NOAM CHOMSKY, The Science of Language: Interviews with James McGilvray. Cambridge University Press, 2012. CHOMSKY, N. Syntactic Structures, 1957; CHOMSKY, N. Lectures on Government and Binding, 1981; CHOMSKY, N. Knowledge of Language. Its Nature, Origin, and Use, 1986; CHOMSKY, N. Modular Approaches to the Study of the Mind, 1990; CHOMSKY, N. The Minimalist Program, 1995; Corbara, Erika (2012) Ökonomie in der Sprache und die Pro-drop-Theorie aus der Perspektive des L1-Erwerbs. Masterarbeit Universität Potsdam;FODOR, J. A. Modularity of Mind: An Essay on Faculty Psychology, 1983; GREWENDORF, G. Minimalistische Syntax, 2002; HAUSER, M. D. & N. CHOMSKY ad. The Faculty of Language: What is it, Who Has it, and How did it Evolve? Science 2002, 1569-1579; HORNSTEIN, N., NUNES, J., GROHMANN, K. , 2005, Understanding Minimalism. Cambridge: CUP. HYAMS, N. Language Acquisition and the Theory of Parameters, 1986; JACKENDOFF, J. What is the Human Language Faculty?: Two views. Lg 87, 2011, 586-624; KOSTA, P. 1992, Leere Kategorien in den nordslavischen Sprachen. Zur Analyse leerer Subjekte und Objekte in der Rektions-Bindungs-Theorie, Frankfurt am Main 1992 (Habil-Schrift, 679 S.). KOSTA, P. , FRANKS, S., RADEVA-BORK, T., SCHÜRCKS, L. (eds.) (2014), Minimalism and Beyond. Radicalizing the Interfaces. Amsterdam, Philadelphia (Language Faculty and Beyond, 11), Kosta, P. (2014), Třetí faktor "relevance" mezi sémantikou, pragmatikou a syntaxí. In: Bednaříková, B. (ed.), Čítanka textů z kognitivní lingvistiky a psychlingvistiky II. Olomouc: VUP. v tisku. KRIVOCHEN, DIEGO GABRIEL / KOSTA, PETER, 2013, Eliminating Empty Categories: A Radically Minimalist View on Their Ontology and Justification (Reihe: Potsdam Linguistic Investigations / Potsdamer Linguistische Untersuchungen / Recherches Linguistiques ? Potsdam - Band 11), Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien, 2013. 203 pp. PESETSKY, D. ??? ??????? What is to be done?, 2013 (http://web.mit.edu/linguistics/people/faculty/pesetsky/Pesetsky_LSA_plenary_talk_slides_2013.pdf); POSTAL, P. M. The Incoherence of Chomsky's 'Biolinguistic' Ontology. Biolinguistic 3.1, 2009; PINKER, S. Talk of Genetics and Vice Versa. Nature 413, 2001, 464-466; PINKER, STEVEN, AND RAY JACKENDOFF. "The Components of Language: What`s specific to Language and What`s Specific to Humans". In: Christiansen, Morten H., Chris Collins, Shimon Edelman (eds): Language Universals. Oxford: OUP, 2009, 126-152. ROBERTS, I. & A. HOLMBERG. Introduction: Parameters in Minimalist Theory. In Biberauer, T. & A. Holmberg ad. (eds.), Parametric Variation: Null Subjects in Minimalist Theory, 2010, 1-57; SČ, 1998; SMITH, N. Language, Frogs and Savants: More Problems, Puzzles and Polemics in Linguistics, 2005; ZČS, 1962

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem ke seznámit studenty s minimalistickým programem současného modelu syntaktické teorie v rámci generativní lingvistiky.
Studenti si osvojí teroetický minimalistický rámec a naučí se jej aplikovat na různé texty.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

účast a přednáškách, vypracování hesla do lingvistické encyklopedie
Doporučená literatura
  • Chomsky, Noam. (1986). Knowledge of Language. Its nature, origin and Use.
  • Chomsky, Noam. (1981). Lectures on Government and Binding.
  • Chomsky, Noam. (1995). The Minimalist Program.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace (2014) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -