Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
(1) Reprezentace: definice, tradice, problémy (1.1) Kategorie reprezentace (mimésis) (1.2) Reprezentace a podobnost (2) Zrakové, viditelné, imaginární (2.1) Vnímání formy (2.2) Iluze zobrazení (3) Teorie obrazu: základní pojmy, tendence, koncepty (3.1) ?Obrat k obrazu? (3.2) Metaobrazy; obraz, text, metoda (4) Textové obrazy: obraz a text (4.1) Vizuální jazyk a ekphrasis (5) Exkurz 1 (středověký a renesanční obraz) (5.1) Autor, agent, umění (koncepce autorství) (5.2) Středověké ordo vs. renesanční univerzum (prostor, čas, perspektiva) (5.3) Antika, středověk, renesance: problematika návaznosti (6) Ikona: sémiotický pohled (B. A. Uspenskij) (6.1) Ikona ? relace (sociologický kontext) (6.2) Sémantická syntax ikony (7) The Theory of the Art Nexus (A. Gell) (7.1) Základní pojmy, vztahy 65 (7.2) Teorie agence (model, aplikace) (8) Exkurz 2 (impresionismus) (8.1) Český impresionismus a způsoby vidění (8.2) Koncepce fotogénie (photogénie) (8.3) Impresionismus ve filmu (formální rysy a způsoby vyprávění; Gance, Dullac, Epstein, L?Herbier a další) (9) Prostor a čas: vizuální komponenty (9.1) Obraz a význam (9.2) Obraz a narace (vyprávět a učit); co je piktorální vyprávění? (10) Transmedialita/Intermedialita (10.1) Pojem média (media is message) (10.2) Multimedialita: obraz v textu, text v obraze (10.3) Základní tendence v oblasti naratologie (11) Obraz a virtuální realita (11.1) Reprezentace a re-prezentace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Dějiny i teorie umění nabízejí bezpočet možností, jak porozumět vývoji nebo symbolické funkci určitého uměleckého směru či specifického způsobu zobrazení. Seminář bude klást důraz především na vybrané otázky a problémy týkající se spíše vývoje našeho rozumění, tedy způsobu, jak přistupujeme k obrazům a vizualitě obecně, než toho, jak a co jednotlivé obrazy symbolizují, popřípadě jaký byl vývoj této symbolizace. V obecněji pojatých tematických blocích (např. ikona a posvátné, pohyb a pohnutí, vyprávět a učit) se zaměříme na fascinující pohyb lidské vizuality v dějinách napříč různými uměleckými formami (výtvarné umění, film, literatura atd.). Způsob našeho rozumění a skutečnost našeho zájmu o obrazy minulosti převáží nad teorií a historickým popisem vývoje. Primárním kontextem pro jednotlivé úvahy bude kontext sémiotický.
Schopnost analyzovat vybrané problémy a pracovat s odbornými texty Základní přehled v oblasti sémiotických studií o vizualitě
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
(1) pravidelná účast (80 %) (2) četba zadaných textů a diskuse v semináři (3) písemná seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
Aumont, J. (2005). Obraz.. Praha.
-
Bartlová, Milena. (2012). Skutečná přítomnost. Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Praha.
-
Gell, A. (2013). Art and Agency. An Anthropological Theory. Oxford.
-
Ingarden, R. (1965). O štruktúre obrazu. Bratislava.
-
Lášek, J. B. ? Luptáková, M. ? Řoutil, M. (eds.). (2011). Ikona v ruském myšlení 20. století. Praha.
-
Merrell, Floyd. (1992). Sign, Textuality, World. Bloomington.
-
Mitchell, W. J. T., Hansen, Mark B. N. (eds.). (2010). The Critical Terms for Media Studies. Chicago, London.
-
MITCHELL, W. J. T. (1995). Picture Theory. Chicago: University of Chicago Press.
-
Mitchell, W. J. T. (2005). What do Pictures Want? The Lives and Loves of Images. Chicago, London.
-
Panofsky, E. Význam ve výtvarném umění. Praha 1981..
|