Vyučující
|
-
Zámečník Hadwiger Lukáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
(1) Filozofie fyziky I. (od Galilea po Newtona) (2) Filozofie fyziky II. (od Kanta po Macha) (3) Fyzikální kvantity a konstanty (4) Symetrie a zákony zachování (5) Symetrie a jejich narušení (6) Determinismus ve fyzice (Př. obecná teorie relativity) (7) Indeterminismus ve fyzice (Př. kvantová mechanika) (8) Fyzikální kosmologie I. (9) Fyzikální kosmologie II. (10) Fyzikální teorie (od zákonů přírody k fyzikálním modelům) (11) Závěrečná přednáška a udělení zápočtů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Kurz se soustřeďuje na v českém prostředí opomíjenou tematiku filozofie fyziky. Účastníci budou nejprve seznámeni s genezí základních fyzikálních pojmů (hmota a hmotnost, energie a hybnost, princip a zákon ad.). Následně budou v jednotlivých přednáškách analyzována témata: fyzikální kvantity a konstanty, symetrie a zákony zachování, narušení symetrií, determinismus (na příkladu obecné teorie relativity), indeterminismus (na příkladu kvantové mechaniky) a fyzikální kosmologie. Cílem semináře je především porozumění konceptuální výstavbě vědecké disciplíny (na příkladu fyziky). Úspěšní účastníci nebudou sice schopni řešit rovnice popisující Higgsův mechanismus spontánního narušení symetrií, ale budou rozumět tomu, jak systém fyzikálních vysvětlení funguje, když popisuje realitu.
Konceptuální analýza Analýza odborného textu Analýza odborného textu v cizím jazyce Tvorba referátu
|
Předpoklady
|
Předmět není podmíněn absolvováním jiného předmětu Kurz je přístupný pro studenty všech ročníků (bude veden flexibilně podle předpokladů účastníků) U účastníků semináře se předpokládá alespoň pasivní znalost anglického jazyka, protože některé texty jsou v angličtině
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
(1) 80% účast (2) pravidelná příprava / četba zadaných textů (3) vypracování referátu (4) rozhovor nad zvoleným textem (u posluchače se předpokládá širší znalost tématu, zejm. na základě rozšiřující a doporučené literatury)
|
Doporučená literatura
|
-
Coveney, P., Highfield, R. Mezi chaosem a řádem. Praha, Mladá fronta, 2003.
-
Einstein, A. Jak vidím svět. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, 1993.
-
Giere, R. N. (2009). Science Without Laws. Chicago.
-
Green, B. (2007). Struktura vesmíru: Čas, prostor a povaha reality. Praha.
-
Heisenberg, W., & Král, M. (2000). Fyzika a filosofie. Praha: Aurora.
-
Maudlin, T. (2010). The Metaphysics Within Physics. Oxford.
-
Rosenberg, A. Philosophy of Science. .
-
Rosenberg, A. (2008). Philosophy of Social Science. New York and London.
-
Stenger, V. C. (2006). The Comprehensible Cosmos. New York.
-
Stewart, I. (2009). Hraje Bůh kostky?: nová matematika chaosu. Praha.
-
Stewart, I. (2006). Odsud až do nekonečna. Praha.
-
Torretti, R. (2007). The Philosophy of Physics. Cambridge.
|