Předmět: Filozofie vědy

» Seznam fakult » FIF » KOL
Název předmětu Filozofie vědy
Kód předmětu KOL/VFIL
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Zámečník Hadwiger Lukáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
(1) Věda a filosofie vědy: Rosenberg, A.: Why Philosophy of Science? In: Philosophy of Science. New York: Routledge, 2005, s. 1-18. Schlick, M.: The Foundation of Knowledge. In: Ayer, A. J. (ed.): Logical Positivism. Toronto, 1959, s. 209-227. (2) Vysvětlení a predikce: Hempel, C. G.: Studie z logiky vysvětlení. In: Kuchár a kol. (eds.): Filosofie vědy, s. 189-213. Achinstein, P.: Explanation v. Prediction: Which Carries More Weight? In: Curd, M., Cover, J.A.: Philosophy of Science: The Central Issues. New York: W. W. Norton & Company, 1998, s. 481-493. (3) Teorie a model: van Fraassen, Bas C.: Arguments Concerning Scientific Realism. In: Curd, M., Cover, J.A.: Philosophy of Science: The Central Issues. New York: W. W. Norton & Company, 1998, s. 1064-1087. Giere, R.N.: Scientific Theorizing. In: Scientific Perspectivism. The University of Chicago Press, 2006, s. 59-95. (4) Vývoj vědy: Popper, K. R.: Přehled některých základních problémů. In: Logika vědeckého zkoumání. Praha, 1995, s. 3-28. Kuhn, T. S.: Struktura vědeckých revolucí. Praha, 2008. Lakatos, I.: Science and Pseudoscience. In: Curd, M., Cover, J.A.: Philosophy of Science: The Central Issues. New York: W. W. Norton & Company, 1998, s. 20-26. (5) Revize holismu ve filosofii vědy: Quine, W., v. O.: Ohlédnutí za dvěma dogmaty. In: Marvan, T., Dostálová, L. (eds.): Vybrané články k ontologii a epistemologii. Plzeň, 2006, s. 108-120. Laudan, L.: Dissecting the Holist Picture of Scientific Change. In: Curd, M., Cover, J.A.: Philosophy of Science: The Central Issues. New York: W. W. Norton & Company, 1998, s. 139-169. (6) Věda a společnost: Longino, H. E.: Values and Objectivity. In: Curd, M., Cover, J.A.: Philosophy of Science: The Central Issues. New York: W. W. Norton & Company, 1998, s. 170-191. Okruhlik, K.: Gender and the Biological Sciences. In: Curd, M., Cover, J.A.: Philosophy of Science: The Central Issues. New York: W. W. Norton & Company, 1998, s. 192-209.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Kurz je soustředěn na základní okruh témat filosofie vědy analytické tradice. Hlavní témata: vědecké vysvětlení a zákon, struktura vědecké teorie, testování vědeckých hypotéz, vývoj vědy ad. Cílem kurzu je rozvíjení teoretických částí povinného kurzu Metodologie vědy. Systematické zkoumání pojmové sítě převážně přírodovědných disciplín. V kurzu budou čteny a analyzovány stěžejní texty klasické i současné.
Konceptuální analýza Analýza odborného textu Analýza odborného textu v cizím jazyce Tvorba seminární práce Tvorba audiovizuálního výstupu
Předpoklady
Předmět navazuje na kurz Metodologie vědy. U účastníků semináře se předpokládá alespoň pasivní znalost anglického jazyka, protože některé texty jsou v angličtině.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

(1) Aktivní účast v semináři (2) Maximálně dvě absence (3) Splnění zadaných úkolů (referát, seminární práce)
Doporučená literatura
  • Curd, M. - Cover, J. A. (1998). Philosophy of Science: The Central Issues. New York.
  • Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy - vývoj, současnost a perspektivy.. Praha: Academia.
  • Giere, R. N. (2009). Science Without Laws. Chicago.
  • Ochrana, F. (2009). Metodologie vědy. Praha.
  • Rosenberg, A. Philosophy of Science. .
  • Van Fraassen, B. C. (2002). The Empirical Stance. Boston.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr