Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
(1) Reprezentace: definice, tradice, problémy (1.1) Kategorie reprezentace (mimésis) (1.2) Reprezentace a podobnost (2) Zrakové, viditelné, imaginární (2.1) Vnímání formy (2.2) Iluze zobrazení (3) Teorie obrazu: základní pojmy, tendence, koncepty (3.1) "Obrat k obrazu" (3.2) Metaobrazy; obraz, text, metoda (4) Textové obrazy: obraz a text (4.1) vizuální jazyk a ekphrasis (5) Exkurz 1 (středověký a renesanční obraz) (5.1) Autor, agent, umění (koncepce autorství) (5.2) Středověké ordo vs renesanční univerzum (prostor, čas, perspektiva) (5.3) Antika, středověk, renesance: problematika návaznosti (6) Ikona: sémiotický pohled (B. A. Uspenskij) (6.1) Ikona relace (sociologický kontext) (6.2) Sémantická syntax ikony (7) The Theory of the Art Nexus (A. Gell) (7.1) Základní pojmy, vztahy (7.2) Teorie agence (model, aplikace) (8) Exkurz 2 (impresionismus) (8.1) Český impresionismus a způsoby vidění (8.2) Koncepce fotogénie (photogénie) (8.3) Impresionismus ve filmu (formální rysy a způsoby vyprávění; Gance, Dullac, Epstein, LHerbier a další) (9) Prostor a čas: vizuální komponenty (9.1) Obraz a význam (9.2) Obraz a narace (vyprávět a učit); co je piktorální vyprávění? (10) Transmedialita/Intermedialita (10.1) Pojem média (media is message) (10.2) Multimedialita: obraz v textu, text v obraze (10.3) Základní tendence v oblasti naratologie (11) Obraz a virtuální realita (11.1) Reprezentace a re-prezentace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Dějiny i teorie umění nabízejí bezpočet možností, jak porozumět vývoji nebo symbolické funkci určitého uměleckého směru nebo specifického způsobu zobrazení. Seminář bude klást důraz především na vybrané otázky a problémy, týkající se spíše vývoje našeho rozumění, tedy způsobu, jak přistupujeme k obrazům a vizualitě obecně, než tomu, jak a co jednotlivé obrazy symbolizují, popřípadě jaký byl vývoj této symbolizace. V obecněji pojatých tematických blocích (např. ikona a posvátné, pohyb a pohnutí, vyprávět a učit) se zaměříme na fascinující pohyb lidské vizuality v dějinách napříč různými uměleckými formami (výtvarné umění, film, literatura atd.). Způsob našeho rozumění a skutečnost našeho zájmu o obrazy minulosti převáží nad teorií a historickým popisem vývoje. Primárním kontextem pro jednotlivé úvahy bude kontext sémiotický.
Schopnost analyzovat vybrané problémy a pracovat s odbornými texty Základní přehled v oblasti sémiotických studií o vizualitě
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
(1) pravidelná účast (80 %) (2) četba zadaných textů a diskuze v semináři (3) písemná seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
Aumont, J. (2005). Obraz.. Praha.
-
Barthes, R. (1997). Základy sémiologie. In: Kritika a pravda, s. 81-181.. Praha - Liberec.
-
Bartlová, Milena. (2012). Skutečná přítomnost. Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Praha.
-
Bernard, Jan (ed.). (1995). Tartuská škola. Sborník filmové teorie 2. Praha.
-
Erwin Panofsky. (1981). Význam ve výtvarném umění.. Praha.
-
Ingarden, R. (1965). O štruktúre obrazu. Bratislava.
-
Lyotard, J. F. (2002). Návrat a jiné eseje. Praha.
-
Lyotard, J. F. (2001). Putování a jiné eseje. Praha.
-
Merleau-Ponty, Maurice. (1971). Oko a duch a jiné eseje. Praha.
-
Merrell, Floyd. (1992). Sign, Textuality, World. Bloomington.
-
Mitchell, W. J. T., Hansen, Mark B. N. (eds.). (2010). The Critical Terms for Media Studies. Chicago, London.
-
Mitchell, W. J. T. (1995). Picture Theory. Chicago, London.
-
Mitchell, W. J. T. (2005). What do Pictures Want? The Lives and Loves of Images. Chicago, London.
-
Patočka, Jan. (2004). Umění a čas I, II.
-
Welsch, Wolfgang. Estetické myslenie , Archa, Bratislava 1993.
-
Wölfflin, H. Klassické umění. Praha 1912..
-
Worringer, W. Abstrakce a vcítění. Příspěvek k psychologii stylu. Praha 2001..
|