Předmět: Dětský jazyk: základní přehled

» Seznam fakult » FIF » KOL
Název předmětu Dětský jazyk: základní přehled
Kód předmětu KOL/VDJAZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
1) Uvedení do oboru vymezení předmětu disciplíny, významných představitelů, literatury, základních informačních zdrojů, databází, specifikace českého výzkumného prostředí 2) Metody při zkoumání dětského jazyka seznámení ze základními výzkumnými paradigmaty v jazykové akvizici (deník, dotazník, experiment atd.), ukázky zpracování dat v databázích (CHILDES, CDI), představení technických prostředků výzkumu (TTR, MLU a jiné baterie), seznámení se zásadami empirického výzkumu v oblasti dětského jazyka 3) Přístupy k jazykové akvizici diachronní i synchronní představení základních teoretických pozic v jazykové akvizici (nativismus/racionalismus /formalismus x empirismus a interakční přístup; inside out a outside in přístupy) ? jejich přednosti, nedostatky, významní představitelé, ukázky z výzkumu (sémantický bootstraping, kompetiční model) 4) Fonologický vývoj dětského jazyka - percepce základní teorie (maturační, univerzální, attunement aj.), významné studie (Oller, Irwin, Eimas) a metody výzkumu z oblasti akvizice produkce a recepce na úrovni zvukové roviny jazyka 5) Fonologický vývoj dětského jazyka - produkce 6) Osvojování lexikonu 1 hlavní témata a přístupy v akvizici lexikálně-sémantické roviny jazyka: fáze vocabulary growth a problém lexikálního spurtu 7) Osvojování lexikonu 2 akvizice sémantických vztahů a problematika under- a over-extension, téma sdílené pozornosti, mapping, vrozená omezení (Markmann, Bloom) 8) Co je to wug: tvarosloví v akvizici univerzália a specifika v akvizici gramatiky: rozlišení výzkumu gramatiky a slovotvorby, vývoj morfologických kategorií ? teoretické koncepty a explanace, představení wugtestu 9) Co je to wug: slovotvorba v akvizici témata v akvizici slovotvorby, typologická specifika, teorie E. Clarkové: principy transparentnosti, jednoduchosti a produktivity, případová studie ? akvizice kompozit 10) Osvojování syntaxe srovnání nativistického (Lustová) a empirického přístupu (Tomasello), období dvouslovné fáze ? problém pivotové gramatiky, ilustrace některými kategoriemi (pasivum, pomocná slovesa, vývoj jmenné fráze, typy vět, spojky a souvětí) 11) Akvizice diskurzu akvizice socio-pragmatických aspektů komunikace: problém pozornosti a perspektivy, fáze rozvoje koherentního dialogu, střídání komunikačních rolí a jazyková i pragmatická vodítka, registry a komunikační rutiny 12) Gramotnost: akvizice čtení ortografie, fonologické povědomí, strukturované modely čtení (single- a dual-route model), identifikace, lexikální přístup, high-level competence, dyslexie, čtení s porozuměním: inference making, story structure sensitivity, prediktory čtení 13) Víc než jeden jazyk: akvizice a bilingvismus infant, child, adolescent a adult acquisition, problém interference, mixování a přepínání kódů, bilingvismus a kognitivní rizika/benefity

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurz je uvedením do základních témat studia dětského jazyka - jeho osvojování a vývoje. Kombinací pracovních přednášek, četby textů a samostatné práce na vybraných problémech seznámí studenty s klíčovými okamžiky ve vývoji dětské řeči a možnostmi jejich vysvětlení. Představí hlavní teorie oboru, specifické experimentální techniky a základní zjištění o mechanismech osvojování (mateřského) jazyka. Kurz je orientován prakticky experimentálně - očekávaným výstupem jsou samostatné studentské projekty.
Studenti se orientují v základních tématech, teoriích a pojmech současné experimentální psycholingvistiky zaměřené na jazykovou akvizici. Rozumí principům konstrukce experimentu a mají základní znalost jeho vyhodnocování a interpretace. Jsou schopni navrhnout smysluplný a kontextově zapojený projekt. Osvojili si práci s experimentálními nástroji (software, testovací baterie).
Předpoklady
Je doporučeno absolvovat před tímto kurzem kurz Psycholingvistika: úvod do problematiky. Předpokládá se základní znalost angličtiny.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

(1) pravidelná účast (80 %) (2) aktivní účast na hodinách (3) vypracování semestrálního projektu a jeho obhajoba
Doporučená literatura
  • Altmann, G. T. M., & Turbová, M. (2005). Výstup na babylonskou věž: otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triáda.
  • Altmann,G.T.M.: . (2005). Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění.. Praha.
  • Bavin, E. L. (ed.). (2009). The Cambridge Handbook of Child Language. Cambridge.
  • Clark, E. V. (2009). First Language Acquisition. Cambridge.
  • Eyesenck, M. W.-Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha.
  • Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing.
  • Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace. Poznatky z vývojové psycholingvistiky. Praha.
  • Smolík, F.:. (2007). Teoretické přístupy k osvojování gramatiky. Hradec Králové.
  • Stilwell Peccei, J. (2006). Child Language. A resource book for students. London-New York.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace (2014) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -