1) Uvedení do oboru vymezení předmětu disciplíny, významných představitelů, literatury, základních informačních zdrojů, databází, specifikace českého výzkumného prostředí 2) Metody při zkoumání dětského jazyka seznámení ze základními výzkumnými paradigmaty v jazykové akvizici (deník, dotazník, experiment atd.), ukázky zpracování dat v databázích (CHILDES, CDI), představení technických prostředků výzkumu (TTR, MLU a jiné baterie), seznámení se zásadami empirického výzkumu v oblasti dětského jazyka 3) Přístupy k jazykové akvizici diachronní i synchronní představení základních teoretických pozic v jazykové akvizici (nativismus/racionalismus /formalismus x empirismus a interakční přístup; inside out a outside in přístupy) ? jejich přednosti, nedostatky, významní představitelé, ukázky z výzkumu (sémantický bootstraping, kompetiční model) 4) Fonologický vývoj dětského jazyka - percepce základní teorie (maturační, univerzální, attunement aj.), významné studie (Oller, Irwin, Eimas) a metody výzkumu z oblasti akvizice produkce a recepce na úrovni zvukové roviny jazyka 5) Fonologický vývoj dětského jazyka - produkce 6) Osvojování lexikonu 1 hlavní témata a přístupy v akvizici lexikálně-sémantické roviny jazyka: fáze vocabulary growth a problém lexikálního spurtu 7) Osvojování lexikonu 2 akvizice sémantických vztahů a problematika under- a over-extension, téma sdílené pozornosti, mapping, vrozená omezení (Markmann, Bloom) 8) Co je to wug: tvarosloví v akvizici univerzália a specifika v akvizici gramatiky: rozlišení výzkumu gramatiky a slovotvorby, vývoj morfologických kategorií ? teoretické koncepty a explanace, představení wugtestu 9) Co je to wug: slovotvorba v akvizici témata v akvizici slovotvorby, typologická specifika, teorie E. Clarkové: principy transparentnosti, jednoduchosti a produktivity, případová studie ? akvizice kompozit 10) Osvojování syntaxe srovnání nativistického (Lustová) a empirického přístupu (Tomasello), období dvouslovné fáze ? problém pivotové gramatiky, ilustrace některými kategoriemi (pasivum, pomocná slovesa, vývoj jmenné fráze, typy vět, spojky a souvětí) 11) Akvizice diskurzu akvizice socio-pragmatických aspektů komunikace: problém pozornosti a perspektivy, fáze rozvoje koherentního dialogu, střídání komunikačních rolí a jazyková i pragmatická vodítka, registry a komunikační rutiny 12) Gramotnost: akvizice čtení ortografie, fonologické povědomí, strukturované modely čtení (single- a dual-route model), identifikace, lexikální přístup, high-level competence, dyslexie, čtení s porozuměním: inference making, story structure sensitivity, prediktory čtení 13) Víc než jeden jazyk: akvizice a bilingvismus infant, child, adolescent a adult acquisition, problém interference, mixování a přepínání kódů, bilingvismus a kognitivní rizika/benefity
|
-
Altmann, G. T. M., & Turbová, M. (2005). Výstup na babylonskou věž: otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triáda.
-
Altmann,G.T.M.: . (2005). Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění.. Praha.
-
Bavin, E. L. (ed.). (2009). The Cambridge Handbook of Child Language. Cambridge.
-
Clark, E. V. (2009). First Language Acquisition. Cambridge.
-
Eyesenck, M. W.-Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha.
-
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing.
-
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace. Poznatky z vývojové psycholingvistiky. Praha.
-
Smolík, F.:. (2007). Teoretické přístupy k osvojování gramatiky. Hradec Králové.
-
Stilwell Peccei, J. (2006). Child Language. A resource book for students. London-New York.
|