Předmět: Vybrané kapitoly a problémy z dějin lingvistiky

» Seznam fakult » FIF » KOL
Název předmětu Vybrané kapitoly a problémy z dějin lingvistiky
Kód předmětu KOL/VDEJ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
1. Kdo to byl grammatikos: jazykověda antického starověku počátky gramatického myšlení (Platón, Aristoteles, sofisté), pozice jazykovědného myšlení v systému vzdělávání, textově kritický a logizující proud (alexandrijská a stoická škola), adaptace řeckého gramatického myšlení v latinském prostředí, Varro, Quintillianus, formování gramatického kurikula Donatus a Priscianus jako vrchol antické gramatiky 2. Od gramotnosti ke gramatice kontext raného středověku, ostrovní gramatiky a regule, proměna školské gramatiky v teoretickou disciplínu, filozofující a logizující linie v jazykovědném myšlení, 3. Pravopis i slovníky: renesanční rozkvět proměny vztahu renesančního gramatického myšlení ke středověku, textová a rétorická orientace, revival antiky, ortografické reformy a gramatiky národních jazyků, lingvistická expanze 4. Sen o dokonalém jazyku: gramatiky mysli a světa univerzální a filozofické gramatiky (Port-Royal, Towards a Real Character), problém nedokonalosti jazyka, téma jazykové diverzity a původu jazyka 5. Lingvistika jako věda o původu a vývoji: počátky moderní jazykovědy zrod historicko-srovnávací lingvistiky, základní charakterizační pojmy, úkoly a úběžníky zkoumání v první polovině 19. století (empirismus, datová orientace, organicismus, historismus), základní témata (klasifikace, evoluce, typologie, rekonstrukce, srovnávání, jazyková změny) 6. Jeden proud? Mladogramatická hereze problém jazykového zákona a historicismu, otázka hranic, analogie, psychologická a teoretická linie mladogramatismu 7. Strukturalismy vstupují na scénu: systém a struktury vývoj de Saussurova myšlení a vymezení nové lingvistiky, struktura Kursu obecné lingvistiky jako reflex hlavních dobových témat 8. Pražský strukturalismus: na pomezí epoch základní témata a pojmy pražské školy (fonologie, opozice, jazyková kultura, teleologie, funkce) ve vztahu k českému lingvistickému kontextu 9. Věda o jazyce jako Věda: generativismus mění kurz základní pojmy a východiska transformační a generativní gramatiky, představení vybraných interních faktorů vzniku a rozvoje 10. Od komunikace k textu: rozšíření záběru komunikačně-pragmatický obrat v jazykovědě: jeho základní podoby (teorie mluvních aktů, teorie textu, sociolingvistika a teorie diskurzu) a témata 11. Corpus delicti korpus: co je nového počátky korpusové lingvistiky v kontextu americké lingvistické situace poloviny 20. století, bostonský korpus, motivy rozvoje a současný stav korpusové lingvistiky 12. Kognice i konstrukce: na prahu 21. století východiska kognitivní lingvistiky (Lakoff, Langacker) a jejich rozvinutí v konstrukčních gramatikách (Croft): pojem symbolické funkce jazyka, kategorizace, konstrukce proti opozici gramatika vs. slovník

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit posluchače na základě přednášek a seminární četby (většinou) primárních textů s proměnami, významnými postavami, koncepcemi, přístupy a kontroverzními tématy ve světových dějinách lingvistiky. Elementárním zasazením do soudobého obecněvědního i speciálněvědního kontextu poukážeme na přínos, inspirativnost i problémy, které se k té které koncepci mohou vázat. Cílem je na zvolených momentech demonstrovat kritické vývojové fáze v proměnách myšlení o jazyce. Kurz poskytne především základní schematický rozvrh a bude orientován primárně na zvládnutí faktografie, podrobnější epistemologická kontextualizace je tematizována v cyklu Proměny myšlení o řeči 1-3 v navazujícím magisterském studiu. Kurz je zároveň koncipován jako volitelný rámcový základ pro absolvování povinného předmětu Dějiny české lingvistiky. Výstupní znalosti by měly zahrnovat zvládnutí proměn tematiky a určujících konceptů-přístupů ve vývoji jazykovědy zejména vzhledem k chronologii a možným návaznostem.
Studenti se orientují v základním vývoji jazykovědného myšlení a elementární metodologii jeho výzkumu: znají určující teorie, osobnosti, pojmy a díla. Dokážou přiměřeně epistemologicky kontextualizovat jazykovědné poznatky. Ovládají práci s historickým textem ? základy kritického čtení textu. V kombinaci s předmětem Dějiny české lingvistiky jsou schopni usouvztažňovat vývoj ve světové lingvistice s domácími jazykovědnými badatelskými procesy.
Předpoklady
Alespoň základní čtenářská znalost angličtiny.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

(1) Pravidelná účast (80 %) (2) Aktivita na seminářích a plnění průběžných úkolů (příprava na hodiny ? četba textů a řešení připojeného zadání) (3) Zápočtový test (min. 70 %)
Doporučená literatura
  • Černý, J. (2005). Malé dějiny lingvistiky. Praha.
  • Helbig, G. (1991). Vývoj jazykovědy po roce 1970. Praha.
  • Pleskalová et al. (2007). Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace (2014) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -