Předmět: Četba lingvistického textu

» Seznam fakult » FIF » KOL
Název předmětu Četba lingvistického textu
Kód předmětu KOL/VCLT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
(1) Základy strukturalismu I: de Saussure (povaha jazykového znaku, statická a evoluční lingvistika) (2) Základy strukturalismu II: de Saussure (jazykové entity a jazyková hodnota) (3) Strukturální sémantika I: Greimas (podmínky sémantiky a elementární struktura signifikace) (4) Strukturální sémantika II: Greimas (jazyk a diskurs) (5) Podstata jazyka I: Jakobson (Jakobsonova interpretace Peirce) (6) Podstata jazyka II: Jakobson (ikoničnost jako jazyková univerzálie) (7) Slovo a pojem I: Trost ? Hrabě (8) Slovo a pojem II: Trost ? Hrabě (9) Revize strukturalismu I: Komárek ? Čech (základní strukturalistické teze) (10) Revize strukturalismu II: Komárek ? Čech (kritika strukturalismu) (11) Funkce a forma I: Beaugrande ? Kořenský (způsoby lingvistického popisu) (12) Funkce a forma II: Beaugrande ? Kořenský

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Cílem semináře je prohloubit schopnost kritického čtení odborného (lingvistického) textu, a to především z hlediska terminologického, resp. metodologického. Každému z témat bude věnována pozornost ve dvou po sobě jdoucích seminářích s akcentem na způsoby a validitu argumentace, náležitost použité terminologie a diskusi o předpokladech a konsekvencích daných teorií.
Schopnost kritické analýty vybraných lingvistických problémů, základní orientace v argumentaci v lingvistických textech
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

(1) Pravidelná účast (max. 2 neomluvení absence) (2) Pravidelná příprava / četba zadané literatury (3) Vypracování písemné práce (min. 10 normostran), resp. analýzy vybraného lingvistického textu (4) Rozprava nad vybraným lingvistickým textem dle výběru posluchače (zahrnuje také základní, širší orientaci ve zvolené oblasti)
Doporučená literatura
  • Čech, R. "Komunikace versus systém, nebo komunikace versus model?" Slovo a slovesnost 66, 2005, s. 176-179..
  • de Beaugrande, R. "Funkce a forma v jazykové teorii a výzkumu. Vlna se obrací". Slovo a slovesnost 57, 1996, s. 1-29..
  • de Saussure, F. "Obecné principy" + "Synchronní lingvistika". In: Kurs obecné lingvistiky. Praha: Academia 1996, s. 95-169.
  • Greimas, A. J. (1983). Structural Semantics. An Attempt at a Method. Lincoln - London.
  • Hjelmslev, L. O základech teorie jazyka. Praha 1972.
  • Hrabě, V. .: "K problému slova a pojmu". Slovo a slovesnost 17, 1956, s. 247-248.
  • Hrabě, V. "K problému slova a pojmu". Slovo a slovesnost 16, 1955, s. 213-216.
  • Jakobson, R. "Hledání podstaty jazyka". In: Poetická funkce. Jinočany: H&H 1995, s. 42-54.
  • Komárek, M. "Komunikace versus systém?" Slovo a slovesnost 60, 1999, s. 187-194.
  • Kořenský, J. Jazyk-řeč-poznání. Olomouc 2004.
  • Kořenský, J. "Kam se vlna obrací aneb nikoli anti-Beaugrande". Slovo a slovesnost 58, 1997, s. 161-163..
  • Saussure, F. de. Kurs obecné lingvistiky. Praha 1996.
  • Trost, P. "K problému slova a pojmu". Slovo a slovesnost 17, 1956, s. 107-108.
  • Trost, P. "K problému slova a pojmu". Slovo a slovesnost 17, 1956, s. 248-249.
  • Trost, P. "Slovo a pojem". Sovětská jazykověda 4, 1954, s. 411-412.
  • Wittgenstein, L. Filosofická zkoumání. Praha 1993.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr