Vyučující
|
-
Bennett Ľudmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
(1) Pragmatika v lingvistice (meze, obsah a rozsah, vztah k sémantice a gramatice) (2) Utváření interakční lingvistiky (3) Reference a deixe (prostorová, časová, personální) (4) Deixe (textová, sociální) (5) Řečové akty (J.Austin, J. Searle) (6) Konverzační maxiny a implikatury (H. P. Grice) (7) Relevance (D. Sperber - D. Wilson) (8) Teorie zdvořilosti (P. Brownová - S. Levinson) (9) Kontext a kontextualizace (10) Konverzační analýza (E. Goffman) (11) Diskurzivní analýza
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Předmět se bude věnovat otázkám lidské komunikace a vztahům mezi jazykovým kódováním významu a významem, který je mluvčím sdělován v kontextu. Cílem předmětu je seznámit studenty s hranicemi a rozsahem oboru samého, se základními problémy, které pragmatika řeší a s hlavními teoriemi, které se s pragmatikou pojí. Bude tak učiněno prostřednictvím četby a rozboru stěžejních prací a jejich aplikace při rozboru příkladových textů. Pozornost bude věnována základním pragmatickým pojmům, jako jsou reference a deixe, teorie řečových aktů, konverzační maximy a kooperační princip, teorie relevance, kontext a kontextualizace či konverzační analýza.
Základní přehled v otázkách lingvistické pragmatiky řešených na seminářích Porozumění základním pojmům a konceptům v oblasti pragmatiky Seznámení se stěžejními osobnostmi na základě kritické četby jejich prací a následné diskuse Schopnost kritického čtení odborných textů oboru pragmatiky
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
(1) Pravidelná účast (min. 80 %) (2) Pravidelná příprava / četba zadané literatury, vypracování dílčích rozborů vztahujících se k tématům jednotlivých hodin (3) Vypracování písemné práce (4) Ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Austin, J. L. (2000). Jak udělat něco slovy. Praha.
-
Brown, P., & Levinson, S. C. (1987). Politeness: some universals in language usage. Cambridge: Cambridge University Press.
-
Čmejrková, S., & Hoffmannová, J. (2003). Jazyk, média, politika. Praha: Academia.
-
Čmejrková, S. Gramatika a pragmatika. In: Hladká, Z. - Karlík, P. (eds.): Čeština - univerzália a specifika 4, Praha: NLN 2002, s. 59 - 69..
-
GOFFMAN, Erving. (1999). Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě.. Praha : Ypsilon.
-
Hirschová, M. (2006). Pragmatika v češtině. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Levinson, Stephen. (2003). Pragmatics. Cambridge.
|