Předmět: Teorie komunikace

» Seznam fakult » FIF » KOL
Název předmětu Teorie komunikace
Kód předmětu KOL/TEKO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bennett Tyler James, Mgr. PhD.
  • Benešová Martina, Mgr. Ph.D.
  • Zámečník Hadwiger Lukáš, Mgr. Ph.D.
  • Faltýnek Dan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
(1) Teorie komunikace jako vědecká disciplína; možnosti vědeckého zkoumání komunikace; interdisciplinarita a multiparadigmatičnost teorie komunikace; základní pojmy studia komunikace (sociální interakce × komunikace); komunikace zprostředkovaná vs. nezprostředkovaná (2) Komunikace jako proces: základní složky komunikačního procesu (3) Obecná teorie systému a teorie informace: jejich přínos pro studium komunikace (4) Sémiotika a komunikace; komunikace jako produkce znaku; modely znaku versus modely komunikace (5) Lingvistika a komunikace: studium verbální komunikace; znaky a jejich významy / pragmatické funkce (6) Jazykový systém a jeho optimalizace pro přenos informace a komunikační úspěšnost 48 (7) Vybrané typologie sociální komunikace; problematika neverbální komunikace; komunikace verbální vs. neverbální; smíšená komunikace; teorie neverbální komunikace (8) Teorie písma ? sémiotické a komunikační aspekty distinkce psaný x mluvený (9) Specifika masmediální komunikace; vybrané komunikační teorie a modely pro studium masmediální komunikace; média a kultura, kulturální pohled na proces komunikace z etnolingvistických pozic (10) Pragmatické aspekty komunikačního procesu; komunikačně pragmatický obrat (11) Teorie sekundárních kódů; multikódovost komunikace, provázanost kódů v komunikaci na základě konotační struktury primárního kódu (12) Teorie her v lingvistice, její vztah k textové lingvistice (13) Procesuální modelování komunikace, její vztah k modelům tradičních gramatik

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je vytvořit předpoklady ke schopnosti teoreticky i se zřetelem ke společenské praxi chápat podstatu sociální komunikace a rozumět příčinám a důsledkům dynamiky komunikačních interakcí. Kurz přistupuje k problematice komunikace z hlediska jejích technických parametrů, definuje aspekty informačního přenosu, z hlediska teorie informace hodnotí kvality signálu vysílaného a přijímaného v procesu komunikace jakožto struktury s měřitelnou mírou informace a v komunikačním procesu parametrizovanou pro přenos prostředím a úspěšnou míru recepce a interpretace subjektu s kódovou sadou. Prostředky užívané v přirozených jazycích pro přenos informace ukazuje jako optimalizované pro technické podmínky přenosu signálu mezi vysílačem a přijímačem, respektive mluvčím/podavatelem a posluchačem/recipientem. Následně je v kurzu technická stránka komunikace konfrontována s jejím znakovým charakterem. Kurz se věnuje systému jazyka na základě sémiotických kritérií a kritérií formulovaných konkrétními gramatickými školami, přístupy či osobnostmi ? příkladem je strukturní model jazyka zadaný komutační metodou, generativní model, modely založené na konstrukci ze sémantické báze atd. Tyto systémové a sémiotické charakteristiky jazyka následně kurz komparuje s technickým charakterem komunikace, určuje, do jaké míry jsou oba přístupy a popisy kompatibilní a využitelné ve vzájemném rozšíření popisu komunikace. Kurz účastníkům poskytuje relevantní modely komunikace a jejich možná užití při analýzách komunikace, tematiku podává vždy na příkladech a ilustracích.
Základní orientace v otázkách teorie komunikace Schopnost formulovat problémové oblasti teorie komunikace a předložit základní směry jejich řešení Přehled vývoje teorie komunikace a jejích přesahů do lingvistiky Schopnost analýzy komunikační situace Schopnost informační charakteristiky komunikátu
Předpoklady
Základní znalosti angličtiny

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

(1) aktivita v semináři (četba jednoho z doporučených textů / jeho části na každý seminář) (2) atestace formou zkoušky
Doporučená literatura
  • Anderson, J. A. (1996). Communication Theory: Epistemological Foundations. New York.
  • Doležel, L. (ed.). (1964). Teorie informace a jazykověda. Praha.
  • Hajičová, E.-Piťha, P.-Sgall, P. (1982). Učíme stroje česky. Praha.
  • Hofmannová, J., Jaklová, A., Kořenský, J., & Müllerová, O. (1999). Komplexní analýza komunikačního procesu a textu: učební text pro výběrové semináře filologických oborů. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
  • Hřebíček, L. (2002). Vyprávění o lingvistických experimentech s textem. Praha: Academia.
  • Janoušek, J.:. (2008). Verbální komunikace a lidská psychika. Praha.
  • Kořenský, J. (1992). Komunikace a čeština. Jinočany: H & H.
  • Těšitelová, M. (1987). Kvantitativní lingvistika. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace (2014) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika minor (2022) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika maior (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -