Vyučující
|
-
Bennett Ľudmila, Mgr. Ph.D.
-
Bidaud Samuel Henri, doc. PhD.
-
Faltýnek Dan, doc. Mgr. Ph.D.
-
Benešová Martina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
(1) Deduktivní a induktivní přístup k tvorbě gramatiky, autonomnost lingvistické teorie; vědní institucionalizace lingvistiky vlastní a nezávislou lingvistickou metodou; tzv. transcendentní přístupy k popisu jazyka; např. odlišnost fonetiky a fonologie; proces komunikace a systém jazyka, text jakožto výchozí materiál; bezrozpornost, vyčerpávající podoba a jednoduchost popisu (2) Komutační test; přenosnost komutačního testu z popisu přirozeně řečové komunikace na jiné typy sémióz (3) Purport /smysl/umwelt a jeho strukturace; výrazová a obsahová sada znakového systému, forma a substance v popisu znakové funkce; systém figur a systém znaků, struktura výrazové a struktura obsahové sady (4) Invarianty, varianty a variety v systému jazyka a v textu; suma a synkretismus, přechod od veličin ke gramatickým prostředkům; katalýza a nalézací procedura na základě extrapolace textu; jazyk a nejazyk, principy jejich určení, komutační a denotační sémiotika (5) Možnosti užití konceptu prolegomen při praktickém postupu tvorby gramatiky; statistické hledisko, explanace, matematicko-lingvistický model jako text gramatiky (6) Definice sémantické báze, sémantická formule, gramatiky konstruované ze sémantického východiska; principy vyjádření bázového významu a jeho popis; pragmatická složka znakové relace, její zavedení, projevy ve struktuře jazykového systému a v textu; výrazová složka znakové relace, komplexní výrazová rovina popisu gramatické kategorie; specifikace bázových sémantických relací, modely sémantické struktury výpovědi (7) Interpretativní charakter Konstrukce gramatiky ze sémantické báze, nástrojové pojetí ke kritice gramatických popisů, překladového textu; východisko v sémantické bázi jakožto zajištění identifikace komplexní výrazové struktury gramatické kategorie (8) Generativní gramatiky ? syntax a sémantika; kritika jazyka jako pravděpodobnostního procesu, gramatiky s konečným a nekonečným počtem stavů a rekurze; aspekty popisu jazyka tzv. frázovou strukturou, derivace (9) Transformace a její gramatické aspekty/podoby; transformační pozadí Mluvnice češtiny, syntaktická a sémantická kritéria při popisu gramatiky češtiny; teorie valence, sémantická struktura věty a generativně-transformační mechanismy v popisu jazyka (10) Explanace v gramatickém popisu; explanace v minimalismu, univerzální gramatika (11) Explanace v kognitivní lingvistice; explanatorní síla teorie, externí/nejazykové faktory gramatického popisu ? východiska kognitivní lingvistiky (12) Teorie gramatikalizace; základní vymezení přístupu, příklady gramatikalizačních procesů, vzniku gramatické kategorie; vztah gramatikalizačních procesů a informační struktury jazykového systému (distribuce hlásek, slovotvorné typy)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
V kurzu budou čteny základní texty lingvistických teorií, texty reprezentativní pro určitý lingvistický směr či lingvistickou školu nebo představující důsledné naplnění jistých metodologických předpokladů. Tyto výchozí texty budou doplňovány řadou příkladů představujících vůči nim (jejich formulacím, výkladu, argumentaci) metodologické lapsy, nedůslednosti, apriorismy apod. Výchozí texty budou komentovány a bude formulováno jejich explicitní i implicitní pojímání vybraných lingvistických konceptů, především bude ale jasně představen jejich postup při vytváření gramatiky ? nalézací procedura pro dosažení nejlepšího možného gramatického popisu. Účastníci kurzu se postupně seznámí se zadanými texty, v kooperaci s vyučujícím paralelizují jejich argumentaci a ověří ji. Výchozím textem, jemuž bude věnována soustavná pozornost, jsou tzv. prolegomena k teorii jazyka L. Hjelmsleva (Hjelmslev, L.: O základech teorie jazyka. Praha: Academia, 1972). Hjelmslevova prolegomena představují hyperbolu strukturního přístupu k tvorbě gramatiky, jeho bezvýhradně korektní podobu. Jakožto abstraktně pojatý a metodologicky zcela bezpečný jazykově imanentní přístup jsou prolegomena návodem pro tvorbu gramatiky založenou na principu dělení textu a komutační zkoušce určující znakové a figurální veličiny textu a statisticky pojato i jejich varianty. Doplňujícími koncepty jsou suma, synkretismus a katalýza ? ty zaručují praktickou proveditelnost nalézací procedury gramatiky dělením a komutací veličin. Hjelmslevova prolegomena navíc předkládají koncizní sémiotickou teorii, která bude posluchačům sloužit při řešení všech znakově orientovaných problematik kurzu, jeho pokračování a dalších kurzů zaměřených na gramatický popis a jeho metodologii. Dalším textem, na nějž přednáška a seminář zaměří pozornost, je Konstrukce gramatiky ze sémantické báze. Seminář v zavedené pracovní rutině představí Konstrukci gramatiky ze sémantické báze, rozvede její přístupy k tvorbě gramatického popisu a použije je na příkladovém materiálu, např. při modelování pádového systému češtiny, konjugačního systému češtiny apod. Vyložena bude sémiotická teorie textu, která restrukturuje (v porovnání s Hjelmslevovou či v gramatických popisech tradičně obsaženou) vztahy sémantické, pragmatické a výrazové složky, a to obecně a především v popisu jednotlivých gramatických kategorií. Seminář bude zaměřovat svou pozornost na principy přístupu k tvorbě gramatiky od výrazové roviny a od roviny obsahové, na modelových a z nejrůznějších gramatických popisů vybraných příkladech jasně ukáže jejich rozlišnost, vystihne jejich možnou problémovost i jejich konkrétní výhody. Konstrukce gramatiky ze sémantické báze bude dále vykládána ve vztahu ke konceptům a výkladům Mluvnice češtiny 2. Následně bude jasně ukázána vázanost Mluvnice češtiny 2 na generativní teorii, a to při vyložení Syntaktických struktur Noama Chomského jakožto jejího iniciačního textu ? představena bude ve srovnání s Konstrukcí gramatiky ze sémantické báze recepce generativismu teorií tzv. akademické mluvnice (Mluvnice češtiny 2), respektive prací J. Kořenského, M. Komárka, F. Daneše, P. Sgalla apod. Přehledně bude představen vývoj generativní gramatiky a pozornost bude věnována zejména jeho minimalistické fázi. Tato témata poslouží k detailní analýze gramatických postupů od výrazu a od obsahu, rozvedení přístupu ze sémantické báze. V závěru se přednáška a seminář budou věnovat 42 explanaci lingvistické teorie, potřebě explanatorního vysvětlení gramatického popisu. V tomto směru budou vyloženy základy kognitivní lingvistiky a kognitivní gramatiky. Příklady budou voleny v souvislosti s příklady použitými u předchozích koncepcí.
Základní orientace v otázkách teorie gramatiky Schopnost komparace přístupů jednotlivých gramatických tradic a směrů, jejich aplikace na daný jazykový jev Schopnost formulovat problémové oblasti teorie gramatiky a předložit základní směry jejich řešení Přehled kanonické literatury a tematiky obsahované v odborných periodicích Znalost základních monografických prací představujících daný gramatický směr Znalost historie různých typů gramatických popisů
|
Předpoklady
|
Základní znalosti angličtiny
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
(1) aktivita v semináři (četba jednoho z doporučených textů / jeho části na každý seminář ? diskuse) (2) úspěšné absolvování zkoušky
|
Doporučená literatura
|
-
DANEŠ, F. - KOMÁREK, M. (1975). Teoretické základy synchronní mluvnice spisovné češtiny. Slovo a lovesnost 36, 18-46..
-
de Saussure, F. (1996). Kurs obecné lingvistiky. Praha.
-
Komárek, M. (2006). Příspěvky k české morfologii. V Olomouci: Periplum.
-
KOMÁREK, Miroslav - KOŘENSKÝ, Jan et a. (1986). Mluvnice češtiny 2. Praha.
-
Lamb, S. (1966). Outline of Stratificational Grammar. Washington.
-
Taylor, J. R. (2002). Cognitive Grammar. New York.
-
Vachek, J. (1970). U základů pražské lingvistické školy. Praha: Academia.
|