Vyučující
|
-
Vaculíková Petra, Mgr.
-
Faltýnek Dan, doc. Mgr. Ph.D.
-
Bennett Ľudmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Co je gramatika. Gramatika VS pravopis 2. Od nejstarších gramatik po současnost: Pánini a staré řecké gramatiky 3. Transformační generativní gramatika, Prague dependency treebank 4. Počátky zkoumání afázií 5. Biologie v centru: psycho-, kognitivní a neuro-lingvistika, biolingvistika a biosémiotika 6. Kognitivní metafory a morfologie. Jamin Pelkey 7. Biologická antropologie a vývoj jazyka: Terrence Deacon 8. Faculty of language. Rekurze 9. Jak to mají v Amazonii. Daniel L. Everett 10. Tri E: embodied, embedded, enactive. Distributed language 11. Film The Grammar of Happiness (2012) 12. Test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je představit základní směry současného bádáni v oblasti jazykovědy, předpoklady paradigmatu generativní gramatiky, především propojení mezi jazykovědou a biologii. Absolventi kurzu budou rozumět současnému interdisciplinárnímu zaměření lingvistiky a reflexe generativismu v českých gramatikách.
|
Předpoklady
|
Základní znalost angličtiny
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
(1) účast na seminářích (2) aktivita v semináři (četba jednoho z doporučených textů / jeho části na každý seminář ? diskuse) (3) úspěšné absolvování zápočtu
|
Doporučená literatura
|
-
Croft, W., Cruse, A. D. (2004). Cognitive linguistics. Cambridge.
-
Croft, W. (1990). Typology and Universals. Cambridge.
-
Evans, V. - Green, M. (2006). Cognitive Linguistics. An Introduction. Edinburgh.
-
Chomsky, Noam. (1995). The Minimalist Program.
-
Pinker, S. (2008). Slova a pravidla. Praha.
-
Ungerer, F. ? Schmid, H. J. (2006). An Introduction to Cognitive Linguistics. London.
|