Vyučující
|
-
Faltýnek Dan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.-12. Na každý seminář bude doporučena konkrétní literatura, většinou dva odborné články týkající se konkrétního gramatického jevu, a ty určí tematiku hodiny. Texty i tematické oblasti budou volit účastníci kurzu dle zájmu a také na základě rozvíjené diskuse v jednotlivých hodinách - na základě témat, která účastníci budou považovat za zajímavá pro diskuse v dalších seminářích, se vždy aktuálně zvolí texty na následující týden.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
V souladu s názvem semináře bude ve středu pozornosti řada gramatických jevů, které jsou už dlouhou dobu (a až dodnes) velmi rozdílně, většinou i protichůdně, pojímány, vykládány, interpretovány. Výběrově půjde o následující témata: mají, anebo nemají předložky valenci; jsou či nejsou předpony morfémy, jejichž označovaným je vid; má, nebo nemá dnešní čeština krátký akuzativní tvar ?se?; jsou, anebo nejsou substantiva rodu mužského bezpříznaková. Před každým seminářem budou studenti vyzváni ke kritickému přečtení (většinou) dvou protichůdných textů. Na základě četby se pak v semináři představí autoři textů, jejich zaměření a nejvýznamnější díla. Následně se detailně prochází jednotlivé zadané texty, sleduje se jejich argumentace. Přednášejícím klade otázky tak, aby se účastníci kurzu v co nejširší možné míře zorientovali ve výkladu textu a aby odhalili jeho případné slabiny. Každý kurz má pak v diskusi rozvést, jak lze nahlížet konkrétní gramatické kategorie, kritizované texty mají ukazovat konkrétní lepší či horší volby k přístupu ke gramatickému popisu, a také vhodnou argumentaci podporující jejich užití. Vyučující ukazuje problematiku na konkrétních a ilustrativních příkladech probíraných jazykových jevů, vysvětluje postupně a široce používanou terminologii a ukazuje na související gramatická témata.
Schopnost kritické analýzy problémů současné teorie gramatiky, schopnost argumentace ve prospěch či neprospěch konkrétních řešení
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
(1) Pravidelná příprava / četba zadané literatury (2) Úspěšné absolvování kolokvia
|
Doporučená literatura
|
|