Předmět: Psycholingvistika

» Seznam fakult » FIF » KOL
Název předmětu Psycholingvistika
Kód předmětu KOL/OPL
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bennett Tyler James, Mgr. PhD.
  • Konečná Kristýna, Mgr.
  • Bajerová Kristýna, Mgr.
  • Zámečník Hadwiger Lukáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Kdo, co, kde: orientace v kurzu a základní info předmět psycholingvistiky a struktura oboru, základní témata a subdisciplíny, informační zdroje (web, časopisy, sborníky), databáze, komentář k doporučené literatuře 2) Historie psycholingvistiky: počátky, základní paradigmata, současné přístupy předchůdci specifického výzkumu (Wundt, Vygotskij), konstrukční vs. nativistický přístup, (neo)behaviorismus (učení, paralelní zpracování informace), diskurzivně orientovaná psycholingvistika 3) Neuropsychologie: neurální a psychologická báze jazyka a řeči základní strukturně-funkční poznatky o vztahu mysli, mozku a jazyka: základní psychologické procesy zpracování informace, problém vědomé a tacitní znalosti, vnímání, modely paměti a reprezentace znalostí, anatomický přehled - stavba a činnost neuronu a mozku, topologie, lokalizační a holistické teorie, užívané metody v neurolingvistice 4) Mentální lexikon: strukturní principy 1 - forma pojem lexical entry a jeho struktura, trade-off mezi přístupem a strukturním uspořádáním, uspořádání na úrovní formy: vztah fonologické a ortografické reprezentace, prozódická strukturace, bathtub efekt 5) Mentální lexikon: strukturní principy 2 ? význam teorie sémantické/pojmové reprezentace v mentálním lexikonu: klasický (aristotelský) a neoklasický model, (probabilistické) teorie prototypů a exemplářů, teorie teorií, konceptuální atomismus, sémantické uspořádání mentálního lexikonu z hlediska tradičních lingvistických kategorií (hierarchie, synonymie a antonymie, kolokace) 6) Problematika slyšení problém percepce řečového signálu na segmentální a suprasegmentální úrovni, problém neinvariantnosti, segmentace a linearity, kategorické zpracování informace, problém koartikulace, efekt fonémické rekonstrukce, prozódická vodítka, otázka kontextové informace 7) Problematika psaní přehled modelů psané produkce, metody výzkumu (analýza protokolů, řízená retrospekce), tříúrovňový model dle Heyese a Flowerové, neuropsychologické modely (Shallice), problém grafémického a fonologického lexikonu 8) Problematika čtení single- a dual-route model dekódování, zpracování na úrovni slova (přístup v mentálním lexikonu), high-level language skills: inference v textu, struktura příběhu 9) Problematika rozumění reprezentace významu na zvukové, slovní, větné a textové úrovni, mentální modely, sériové a paralelní modely reprezentace (kohorty, problém garden-path), Kintsch-van Dijkův model rozumění 10) Modely řečové produkce srovnání základních paralelních a sériových modelů produkce: Levelt, Dell, Carammazza, druhy evidence (reakční časy, řečové chyby, patologie jazyka) 11) Jazyková akvizice základní přístupy v jazykové akvizici: nativistický/racionalistický, empirický/konstrukční a interakční, výzkumná paradigmata a metody, vybrané poznatky (počátky identifikace řečových jednotek, fáze a rychlost růstu slovníku, různé pohledy na akvizici gramatiky: bootstrapping, emergentismus, kritické období, socio-pragmatické aspekty jazyka) 12) Poruchy jazyka a řeči přehled v oblasti vrozené a získané jazykové patologie: specific language impairment (SLI), poruchy jazyka a řeči v autismu a při Downově syndromu, problém genetiky, typologie afázií (bostonská klasifikace)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Kurs zprostředkovává základní orientaci v několika rozměrech bádání o vztahu jazyka a lidské kognice: v dějinách oboru, v jeho současné podobě, v hlavních tématech psycholingvistických výzkumů, preferovaných přístupech k řešení základních otázek a konečně v konkrétních analýzách vybraných problémů. Studentům budou nabídnuty výzkumné modely, které přistupují k problematice jazyka a komunikace s otázkami týkajícími se povahy jejich reprezentace v lidské mysli (a představují tak alternativu/komplementární doplnění tradičního jazykovědného popisu).
Studenti se orientují v základních tématech, teoriích a pojmech současné experimentální psycholingvistiky. Rozumí principům konstrukce experimentu a mají základní znalost jeho vyhodnocování a interpretace. Jsou schopni navrhnout smysluplný a kontextově zapojený projekt. Osvojili si práci s experimentálními nástroji (software, testovací baterie).
Předpoklady
Základní čtenářská znalost angličtiny. Je vhodné předchozí absolvování Základů matematiky pro lingvisty.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

(1) Pravidelná účast (80 %) (2) Aktivita na hodinách a plnění domácích zadání (četba textů, krátké úkoly) (3) Test
Doporučená literatura
  • Aitchison, J. Words in the Mind. Blackwell 2003.
  • Altmann, G. T. M., & Turbová, M. (2005). Výstup na babylonskou věž: otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triáda.
  • Altmann,G.T.M.: . (2005). Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění.. Praha.
  • Eyesenck, M. W.-Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha.
  • Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia.
  • Field, J. Psycholinguistics: A resource book for students. London and New York: Routledge 2004.
  • Field, J. Psycholinguistics: The Key Concepts. London and New York: Routledge 2004.
  • Schwarzová, M. (2009). Úvod do kognitivní lingvistiky. Praha.
  • Volín, J. (2007). Statistické metody ve fonetickém výzkumu. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace (2014) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -