Vyučující
|
-
Faltýnek Dan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Jazyky a jejich zvuková stavba je zkoumána na principech (1) inkluzivity (vztah mezi hranicemi jazykových jednotek různého řádu), (2) cykličnosti (existence týchž strukturních schémat na různých jazykových rovinách), (3) reduktibility (budování jazyků od bezpříznakových jednotek k jednotkám příznakovým) a (4) resolvability (rozložitelnost komplexnějších jazykových jednotek a jevů na jednotky a jevy elementárnější)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je seznámit studenty s problematikou fonetických popisů a fonologických interpretací stavby přirozených jazyků, ukázat význam poznatků pro jejich pochopení (a funkce). Materiálovou bází analýz je kromě češtiny jako jazyka mateřského celá řada (cca třicet) jazyků - evropských i neevropských - jež budou komparačně konfrontovány u klíčových komponentů zvukové stavby jazyků, ale u nichž je zároveň systematicky sledována jejich zvuková variabilita. Koncepce kursu je založena na třech základních přístupech: (a) heuristickém/holistickém: záměrem je obsáhnout pokud možno maximální množinu zvukových jevů a složek ve snaze o komplexitu a výčet doložených jevů; (b) univerzalistickém: cílem je stanovit, které jevy a komponenty jsou univerzální (příp. kvaziuniverzální či dominantní), a tedy obecné, jež většina jazyků společně sdílí; a odlišit je od jevů řídkých, speciálních či specifických; (c) typologickém: na bázi variability zvukových jevů vymezit jejich třídy (tedy typy) a určit kritéria popisu a kategorie v případech, kdy se jazyky nechovají jednotně - typologicky se od sebe odlišují.
Obeznámenost s problematikou fonetických popisů a fonologických interpretací stavby přirozených jazyků. Cílem kursu je seznámit studenty s problematikou fonetických popisů a fonologických interpretací stavby přirozených jazyků, ukázat význam poznatků pro jejich pochopení (a funkce). Materiálovou bází analýz je kromě češtiny jako jazyka mateřského celá řada (cca třicet) jazyků - evropských i neevropských - jež budou komparačně konfrontovány u klíčových komponentů zvukové stavby jazyků, ale u nichž je zároveň systematicky sledována jejich zvuková variabilita.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
(1) Pravidelná docházka (max. 1 absence) (2) Aktivní práce v semináři (3) Seminární projekt
|
Doporučená literatura
|
-
Handbook of the International Phonetic Association. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
-
Duběda, T. (2005). Jazyky a jejich zvuky. Univerzálie a typologie ve fonetice a fonologii.. Praha.
-
Greenberg, J. H. Universals of Human Languages, vol. 2 - Phonology. Stanford: Stanford University Press, 1978.
-
Hirst, D.-Di Cristo, A. (eds.). Intonation Systems. A Survey of Twenty Languages. Cambridge: Cambridge University Press, 1998..
-
Hyman, L. M. Phonology: Theory and Analysis. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1975..
-
Kořínek, J. M.-Erhart, A. (2000). Úvod do fonologie. Praha.
-
Kučera, H. (1961). The Phonology of Czech. s´. Gravenhage: Mouton.
|