Název předmětu | Metafora v kognitivní lingvistice |
---|---|
Kód předmětu | KOL/MKL |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Úvodní hodina a. Organizační záležitosti b. Úvod do problematiky metafory a její role v kognitivní lingvistice 2. Lakoff, G., Johnson, M. (2014). Metafory, kterými žijeme. Brno: Host 3. Grady, J. (1997). Theories are buildings revisited. Cognitive Linguistics, 8, 267?90. 4. Kövecses Z. (2008). Conceptual metaphor theory: Some criticisms and alternative proposals. Annual Review of Cognitive Linguistics, 6(1), 168-184. 5. Deignan A. (2005). Metaphor and corpus linguistics. Philadelphia: J. Benjamins Pub. 6. Dunn, J. (2011). Gradient Semantic Intuitions of Metaphoric Expressions. Metaphor and Symbol. Vol. 26, pp. 53?67. 7. Praktický seminář I. a. Vyhledávání metafor v korpusu b. Možnosti využití korpusových dat v kognitivně lingvistických výzkumech 8. Rosch, R.H. (1975). Cognitive representation of semantic categories. Journal of Experimental Psychology 104(3): 192-233. 9. Gibbs, R., & Franks, H. (2002). Embodied metaphor in women's narratives about their experiences with cancer. Health Communication, 14, 139?65. 10. Pragglejaz Group (2007). MIP: A Method for Identifying Metaphorically Used Words in Discourse. Metaphor and Symbol, 22 : 2007, 1-39 11. Praktický seminář II. a. Metody manuální identifikace metafory MIP a MIPVU b. Praktická aplikace metod ? anotace krátkého textu 12. Shutova, E. (2015). Design and Evaluation of Metaphor Processing Systems. Computational Linguistics. Vol. 41, no. 4, pp. 1 ? 46. 13. Závěrečná hodina a. Shrnutí základních poznatků kurzu b. Limity konceptuálního pojetí metafory a nástin alternativních přístupů
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Kurz seznámí posluchače s metaforou jako základním konceptem kognitivní lingvistiky. V kurzu je akcentováno vědecké pojetí tématu založené na evidenci a interdisciplinární přístup (komputační a korpusová lingvistika). Posluchač se orientuje v problematice fenoménu metafory a nedoslovného vyjadřování obecně, dokáže obhájit důležitost zkoumání tohoto lingvistického fenoménu pro poznávání lidského myšlení a produkovat smysluplné akademické texty na toto téma.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace (2014) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |