Předmět: Lexikon

» Seznam fakult » FIF » KOL
Název předmětu Lexikon
Kód předmětu KOL/LEX
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bennett Ľudmila, Mgr. Ph.D.
  • Holan Marek, Mgr.
  • Benešová Martina, Mgr. Ph.D.
  • Kořenský Jan, prof. PhDr. DrSc.
  • Vaculíková Petra, Mgr.
  • Faltýnek Dan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Zámečník Hadwiger Lukáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Co je to lexikální sémantika: ohledání prostoru a základní pojmy vymezení pojmu lexikologie a lexikální sémantika, předestření možné klasifikace teorií a modelů, přehled topoi v lexikálněsémantickém výzkumu z hlediska teorie lexikálního významu, otázka jednotek popisu 2. Opozice, relace a lexikální pole: strukturální sémantika strukturalismus v lexikální sémantice ? obsah a metoda, relační přístup k významu, otázka delimitace a diskrétnosti, redukcionismus 3. Komponentová analýza významu: generativistická a strukturalistická varianta model komponentové analýzy a jeho zakotvení ve dvou typech přístupů, problém vymezení jazykové informace a různá řešení, statický a dynamický komponentový model, pojem systému 4. Významy, koncepty a sémantické primitivy: antropologický a kognitivně psychologický přístup kognitivně-kulturní a kognitivně-formální přístup k analýze významu, téma univerzálnosti jednotek významu a jejich kulturní transformace a specifikace, interakce mezi různými doménami kognice z hlediska sémantiky lexikonu 5. Metonymie a možnosti jejího formálního zpracování problém ne/doslovnosti-přenesenosti, otázka pravidel a systému v generativním popisu významu, možnosti formalizace, problém metajazyka 6. Syntagmatika lexikonu a problematika významu: korpusová lexikologie pojem syntagmatiky lexikální jednotky ve vztahu k popisu významu ? hledání jednotek, možnosti automatického zpracování v usage-based přístupu, dynamika významu v 7. Konceptuální metafora ? pojem prototypu/stereotypu v kognitivní sémantice kognitivní sémantika jako příklad encyklopedického přístupu, pojem neostrých kategorií a prototypových principů kategorizace, radiální kategorie, otázka metajazyka, problém polysémie 8. Sémantika rámců a FrameNet pádová gramatika a sémantika rámců, reprezentace znalostí a problém jednotky reprezentace, rámcový model a jeho korpusové zpracování, otázka kritérií a hranic sémantických kategorií 9. Konstrukční přístupy k popisu významu dynamické, ikonicky motivované, síťové modely významu, teorie R. Langackera, konstrukce významu v komunikaci, problém sdílení sémantické reprezentace a subjektivity významu 10. Pojem textu a možnosti jeho využití v teorii lexikální sémantiky analýza lexikálněsémantické reprezentace z pohledu teorie textu, R. de Beaugrande a U. Eco, problém reprezentace prostřednictvím scénářů, 11. Vztah slovníku a encyklopedie shrnutí a rozšíření problému rozhraní mezi slovníkem a encyklopedií, obecné implikace pro budování sémantického modelu, otázka hranic lingvistického popisu a jeho účelu 12. Vztah lexikologické teorie a lexikografické praxe seznámení s různými aplikacemi výše uvedených přístupů v lexikografické praxi, omezení lexikografické praxe a možnosti nových médií při tvorbě slovníků, otázka tezauru

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit posluchače s několika základními přístupy k problematice lexikálního významu, tak jak je jednotlivé badatelské směry koncipovaly zhruba od poloviny 20. století až po naprosto aktuální současnost. Na základě pracovních přednášek a komentované četby textů primární literatury ukážeme mnohost způsobů jak rozumět spojení lexikální význam. Poukážeme na závislost termínu význam na jednotlivých teoriích, u každého přístupu představíme jeho základní východiska, výhody a limity a představíme si nejproblematičtější místa koncepčních střetů a kontroverzí. Ukážeme si, jak došla strukturální sémantika od jednoduchých opozic až k literárním textům, zamyslíme se nad tím, jestli existují nějaké významové univerzálie nebo se budeme ptát, co všechno se dá svázat do nějaké teorie a na co jsme (zatím?) krátcí. Zmíněné srovnávání nám poslouží nejen jako ilustrace vývoje parciální jazykovědné disciplíny, ale také jako obraz proměn podoby a cílů moderní lingvistiky jako takové.
Studenti mají přehled o základních a aktuálních tématech lexikologie a lexikální sémantiky Orientují se v pojmosloví a v na ně navázaných teoriích Zvládají různé techniky analýzy významu a rozumí jejich teoretickému zázemí Zvládají základní práci s korpusy jazykových dat.
Předpoklady
Základní čtenářská znalost angličtiny

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

- pravidelná účast (80 %) - aktivita na seminářích a plnění domácích zadání (četba textu) - vypracování seminární práce - ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Cruse, A. (2000). Meaning in Language: an introduction to semantics and pragmatics. Oxford.
  • Čermák, F. (2010). Lexikon a sémantika. Praha.
  • Filipec, J. - Čermák, F. Česká lexikologie. Praha 1985..
  • Geeraerts, J. (2010). Theories of lexical semantics. Oxford.
  • Lyons, John. (1996). Linguistic Semantics: an introduction. Cambrdige.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace (2014) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -