Předmět: Kritická analýza diskurzu

» Seznam fakult » FIF » KOL
Název předmětu Kritická analýza diskurzu
Kód předmětu KOL/KRAD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rodríguez Higuera Claudio, Ph.D., M.A.
  • Kořenský Jan, prof. PhDr. DrSc.
  • Vaculíková Petra, Mgr.
  • Mrázková Michaela, Mgr.
  • Bennett Ľudmila, Mgr. Ph.D.
  • Faltýnek Dan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
(1) Prolegomena ke kritické analýze diskurzu (2) Habermasovo pojetí diskurzu (3) Foucaultův koncept diskurzu (4) Kořeny CDA (pojmové vymezení, vědecké pozadí, metody, předměty studia, klíčová témata) (5) Faircloughův dialektický přístup k analýze diskurzu (6) Sociokognitivní přístup k analýze diskurzu podle van Dijka (7) Diskurz jako rekontextualizace (Theo van Leeuwen) (8) Diskurzivně-historický přístup v pojetí Ruth Wodak (9) Korpusová lingvistika a CDA (Gerlinda Mautner) (10) Aplikace dialektického přístupu na konkrétní texty (11) Aplikace Leeuwenova přístupu na konkrétní texty (12) Aplikace diskurzivně-historického přístupu na konkrétní texty

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními termíny, koncepty a metodologií kritické analýzy diskurzu (CDA), včetně jejích vztahů k dalším disciplínám jako jejím (možným) zdrojům inspirace, a představit významné osobnosti kritické analýzy, jako jsou Norman Fairclough, Theo van Leeuwen, Teun van Dijk či Ruth Wodak. Pomocí kritického čtení jejich prací a aplikace jejich metod v praktických cvičeních budou demonstrovány odlišnosti a akcenty v přístupech k diskurzu i tematickému zaměření analýz. Komunikáty budou zkoumány z hlediska žánrové příslušnosti a struktury, na lexikální rovině prostřednictvím hledání sémantických vztahů jako odrazu strukturace textu a tím i vnímání reality sociálním aktérem či z pohledu odhalení tematicko-rematické linie jako možné cesty zjištění persvazivní linie sdělení.
Základní orientace v otázkách kritické analýzy diskurzu (základní termíny a koncepty kritické analýzy diskurzu, včetně jejích vztahů k dalším disciplínám) Přehled o významných osobnostech kritické analýzy a jejich přístupech k CDA Schopnost kriticky zhodnotit mediální sdělení z pohledu analýzy žánrů, reprezentací a stylů Praktická aplikace CDA v příkladových studiích
Předpoklady
Základní znalosti angličtiny

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

(1) 80% účast (2) pravidelná příprava / četba zadaných textů (3) zkouška (u posluchače se předpokládá širší znalost tématu, zejména na základě rozšiřující a doporučené literatury)
Doporučená literatura
  • ČMEJRKOVÁ, S. - HOFFMANNOVÁ, J. (ed.). Jazyk, média, politika. Praha: Academia, 2003..
  • Foucault, M.:. Archeologie vědění. Praha 2002.
  • Hubík, S. Obrat ke komunikaci v sociologickém myšlení J. Habermase. In: Sociologické.
  • Wodak, R. ; Meyer, M. Methods of Critical Discourse Analysis..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika (2021) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní