Vyučující
|
-
Bennett Tyler James, Mgr. PhD.
-
Faltýnek Dan, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vaculíková Petra, Mgr.
-
Bennett Ľudmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
(1) ? (2) Základní nástroje komplexního popisu komunikátu (3) ? (4) Typologie a klasifikace komunikátů 1: médium (5) ? (6) Typologie a klasifikace komunikátů 2: mluvčí/odesílatel (7) ? (8) Typologie a klasifikace komunikátů 3: příjemce/adresát (9) ? (10) Komunikace a kulturní determinace (11) ? (12) Narativita
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je využít poznatky různých přístupů k analýze komunikace a komunikátů (zejm. teorie textu, pragmatika, sémiotika, sociolingvistika) při konkrétních rozborech různých typů komunikačních aktů. Důraz je kladen na (1) systematický aspekt (komunikát jako produkt kódu), (2) kulturní determinaci účastníků komunikace a (3) synchronní i diachronní kontext daného typu komunikace. V praktické části semináře se studenti věnují zejména analýze komerční, reklamní a persvazivní komunikace s cílem zevrubně popsat její vnitřní textualitu (verbální, audiovizuální) a také její zapojení do celku komunikační interakce.
Schopnost komplexně analyzovat komunikáty různých typů Detailnější obeznámenost s fungováním persvazivních textů
|
Předpoklady
|
U studentů se předpokládá základní obeznámenost s lingvistickými disciplínami, tj. absolvování kurzů Obecná lingvistika a Teorie gramatiky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
(1) pravidelná účast (min. 80 %) (2) pravidelná příprava / četba zadané literatury (3) písemná práce
|
Doporučená literatura
|
-
Barthes, R. Mytologie. Praha 2004..
-
Beasley, R. ? Danesi, M. (2002). Persuasive Signs. The Semiotics of Advertising. Berlin-New York.
-
Berger, A. (2010). The Objects of Affection. Semiotics and Consumer Culture. New York.
-
Danesi, M. (2009). Dictionary of Media and Communications. New York.
-
Doubravová, J. (2002). Sémiotika v teorii a praxi. Praha: Portál.
-
Dyer, G. (1982). Advertising as Communication. London ? New York.
-
Fulton, Helen (ed.). (2005). Narrative and Media. Cambridge.
-
Gaines, E. (2010). Media Literacy and Semiotics. New York.
-
Hall, S. et al. (eds.). (1980). Culture, Media, Language. London.
-
Kořenský, J. a kol. (1999). Komplexní analýza komunikačního procesu a textu.. České Budějovice.
-
McLUHAN, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: JOTA, 2000.
-
Perloff, R. M. (2003). The Dynamics of Persuasion.. Mahwah.
-
Reifová, I. a kol. (2004). Slovník mediální komunikace. Praha.
|