Předmět: Komplexní analýza komunikačního procesu

» Seznam fakult » FIF » KOL
Název předmětu Komplexní analýza komunikačního procesu
Kód předmětu KOL/KAP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bennett Tyler James, Mgr. PhD.
  • Faltýnek Dan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vaculíková Petra, Mgr.
  • Bennett Ľudmila, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
(1) ? (2) Základní nástroje komplexního popisu komunikátu (3) ? (4) Typologie a klasifikace komunikátů 1: médium (5) ? (6) Typologie a klasifikace komunikátů 2: mluvčí/odesílatel (7) ? (8) Typologie a klasifikace komunikátů 3: příjemce/adresát (9) ? (10) Komunikace a kulturní determinace (11) ? (12) Narativita

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Cílem semináře je využít poznatky různých přístupů k analýze komunikace a komunikátů (zejm. teorie textu, pragmatika, sémiotika, sociolingvistika) při konkrétních rozborech různých typů komunikačních aktů. Důraz je kladen na (1) systematický aspekt (komunikát jako produkt kódu), (2) kulturní determinaci účastníků komunikace a (3) synchronní i diachronní kontext daného typu komunikace. V praktické části semináře se studenti věnují zejména analýze komerční, reklamní a persvazivní komunikace s cílem zevrubně popsat její vnitřní textualitu (verbální, audiovizuální) a také její zapojení do celku komunikační interakce.
Schopnost komplexně analyzovat komunikáty různých typů Detailnější obeznámenost s fungováním persvazivních textů
Předpoklady
U studentů se předpokládá základní obeznámenost s lingvistickými disciplínami, tj. absolvování kurzů Obecná lingvistika a Teorie gramatiky

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

(1) pravidelná účast (min. 80 %) (2) pravidelná příprava / četba zadané literatury (3) písemná práce
Doporučená literatura
  • Barthes, R. Mytologie. Praha 2004..
  • Beasley, R. ? Danesi, M. (2002). Persuasive Signs. The Semiotics of Advertising. Berlin-New York.
  • Berger, A. (2010). The Objects of Affection. Semiotics and Consumer Culture. New York.
  • Danesi, M. (2009). Dictionary of Media and Communications. New York.
  • Doubravová, J. (2002). Sémiotika v teorii a praxi. Praha: Portál.
  • Dyer, G. (1982). Advertising as Communication. London ? New York.
  • Fulton, Helen (ed.). (2005). Narrative and Media. Cambridge.
  • Gaines, E. (2010). Media Literacy and Semiotics. New York.
  • Hall, S. et al. (eds.). (1980). Culture, Media, Language. London.
  • Kořenský, J. a kol. (1999). Komplexní analýza komunikačního procesu a textu.. České Budějovice.
  • McLUHAN, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: JOTA, 2000.
  • Perloff, R. M. (2003). The Dynamics of Persuasion.. Mahwah.
  • Reifová, I. a kol. (2004). Slovník mediální komunikace. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika (2021) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní