Vyučující
|
-
Rodríguez Higuera Claudio, Ph.D., M.A.
-
Vaculíková Petra, Mgr.
-
Mrázková Michaela, Mgr.
-
Bennett Ľudmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
(1) Prolegomena ke kritické analýze diskurzu (2) Habermasovo pojetí diskurzu (3) Foucaultův koncept diskurzu (4) Kořeny CDA (pojmové vymezení, vědecké pozadí, metody, předměty studia, klíčová témata) (5) Faircloughův dialektický přístup k analýze diskurzu (6) Sociokognitivní přístup k analýze diskurzu podle van Dijka (7) Diskurz jako rekontextualizace (Theo van Leeuwen) (8) Diskurzivně-historický přístup v pojetí Ruth Wodak (9) Korpusová lingvistika a CDA (Gerlinda Mautner) (10) Aplikace dialektického přístupu na konkrétní texty (11) Aplikace Leeuwenova přístupu na konkrétní texty (12) Aplikace diskurzivně-historického přístupu na konkrétní texty
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními termíny, koncepty a metodologií kritické analýzy diskurzu (CDA), včetně jejích vztahů k dalším disciplínám jako jejím (možným) zdrojům inspirace, a představit významné osobnosti kritické analýzy, jako jsou Norman Fairclough, Theo van Leeuwen, Teun van Dijk či Ruth Wodak. Pomocí kritického čtení jejich prací a aplikace jejich metod v praktických cvičeních budou demonstrovány odlišnosti a akcenty v přístupech k diskurzu i tematickému zaměření analýz. Komunikáty budou zkoumány z hlediska žánrové příslušnosti a struktury, na lexikální rovině prostřednictvím hledání sémantických vztahů jako odrazu strukturace textu a tím i vnímání reality sociálním aktérem či z pohledu odhalení tematicko-rematické linie jako možné cesty zjištění persvazivní linie sdělení. Předmět je vyučován česky a anglicky.
Základní orientace v otázkách kritické analýzy diskurzu (základní termíny a koncepty kritické analýzy diskurzu, včetně jejích vztahů k dalším disciplínám) Přehled o významných osobnostech kritické analýzy a jejich přístupech k CDA Schopnost kriticky zhodnotit mediální sdělení z pohledu analýzy žánrů, reprezentací a stylů Praktická aplikace CDA v příkladových studiích
|
Předpoklady
|
Základní znalosti angličtiny
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
(1) 80% účast (2) pravidelná příprava / četba zadaných textů (3) zkouška (u posluchače se předpokládá širší znalost tématu, zejména na základě rozšiřující a doporučené literatury)
|
Doporučená literatura
|
-
ČMEJRKOVÁ, S. - HOFFMANNOVÁ, J. (ed.). Jazyk, média, politika. Praha: Academia, 2003..
-
Foucault, M.:. Archeologie vědění. Praha 2002.
-
Hubík, S. Obrat ke komunikaci v sociologickém myšlení J. Habermase. In: Sociologické.
-
Wodak, R. ; Meyer, M. Methods of Critical Discourse Analysis..
|