Vyučující
|
-
Faltýnek Dan, doc. Mgr. Ph.D.
-
Benešová Martina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
(1) Historiografie jazykov.dy: Co s ni?! (2) My.leni o jazyce a kultura (p.ipad indicke gramatografie) (3) Mezi formou a vyznamem (p.ipad antickych gramatik) (4) Jazyk jako zrcadlo mysli a sv.ta (p.ipad modistickeho lingvistickeho aristotelismu) (5) Jazykov.da a pojem spravnosti (p.ipad renesan.ni regulace) (6) Pojem znaku v my.leni o jazyce (barokni okouzleni) (7) K p.irodov.dnym metaforam v lingvistice (p.ipad jazyka jako organismu) (8) Pojem zakona v jazykov.dnem my.leni (p.ipad mladogramatismu) (9) Jak existuje jazyk? (p.ipad fin de siecle) (10) Vztah synchronie a diachronie (p.ipad de Saussure) (11) K pojm.m struktury a u.elu (p.ipad pra.ske .koly) (12) Deskriptivni a explana.ni p.istup (p.ipad TGG) (13) Teorie versus data (p.ipad korpusove lingvistiky)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je prostřednictvím hlubší epistemologické kontextualizace vybraných témat přiblížit proměny lingvistiky od počátků k dnešku. Zvolená témata ilustrují dobová specifika a zároveň se doptávají po možných univerzáliích ve vývoji myšlení o jazyce a komunikaci. Současně kurz reflektuje pluralitu přístupů ke zkoumání dějin vědního oboru z metodologického hlediska a aplikuje při výkladu různé pojmové rámce (internalismus i externalismus). Tematizuje problém základních výkladových pojmů (vliv, tradice, inspirace, inovace, škola), ale především pro každé téma buduje širší epistemologický kontext a zároveň se pokouší provizorně identifikovat zdroje dynamiky lingvistiky sledovaného období. Koncepty navržené u jednotlivých témat jako centrální (např. pojem správnosti, samostatnost jazykovědy, vědní zákon, změna, hranice, univerzálnost) stručně pojednává také vzhledem k jiným dobovým kontextům a sleduje tak proměny oboru. Z tohoto hlediska je kurz historiografickým tázáním po identitě pojmu ?lingvistika?.
Studenti se orientují v základním vývoji jazykovědného myšlení a elementární metodologii jeho výzkumu: znají určující teorie, osobnosti, pojmy a díla. Dokážou přiměřeně epistemologicky kontextualizovat jazykovědné poznatky. Ovládají práci s historickým textem ? základy kritického čtení textu. 19 V kombinaci s předmětem Dějiny české lingvistiky jsou schopni
|
Předpoklady
|
Alespoň základní čtenářská znalost angličtiny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
(1) pravidelná účast (80 %) (2) aktivita na seminářích a plnění průběžných úkolů (příprava na hodiny ? četba textů a řešení připojeného zadání) (3) zápočtový test (min. 70 %)
|
Doporučená literatura
|
-
Černý, J. (1996). Dějiny lingvistiky. Olomouc.
-
Davies, A. M. (1998). History of linguistics. Volume 4: Nineteenth century linguistics..
-
Helbig, G. (1991). Vývoj jazykovědy po roce 1970. Praha.
-
Koerner, E. F. K. - Asher, R. E. (1995). Concise History of the Language Sciences. Oxford.
-
Law, V. (2008). The history of linguistics in Europe. From Plato to 1600. Cambridge.
-
Lepschy, G. (ed.). History of linguistics. Volume 1: The eastern traditions of linguistics. Longman 1994..
-
Lepschy, G. (ed.). History of linguistics. Volume 2: Classical and medieval linguistics. Longman 1994..
-
Lepschy, G. (ed.). (1997). History of linguistics. Volume 3: Renaissance and Early Modern Linguistics.
-
Pleskalová, J. et all. (2007). Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha 2007. Praha.
-
Taylor, T. J - Harris, R. Landmarks In Linguistic Thought: The Western Tradition from Socrates to Saussure. Taylor & Francis 1997..
|