| Název předmětu | Detektivní fikce a sémiotika |
|---|---|
| Kód předmětu | KOL/DET |
| Organizační forma výuky | Přednáška |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 4 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Sémiotika Ch. S. Peirce. Indukce, Dedukce, Abdukce 2. U. Eco: otevřenost a meze interpretace, čtenář a detektiv. 3. A. J. Greimas: sémiotický čtverec, rozvrstvení a funkce postav, témat a motivů v detektivní fikci. 4. Tradiční vs. ?postmoderní? detektivní fikce: od uzavřenosti k otevřenosti interpretace. 5. Audiovizuální detektivní fikce, filmy a seriály: Pes baskervillský (1983, Douglas Hickox); Jeden musí z kola ven (2011, Thomas Alfredson); Skrytá vada (2014, Paul Thomas Anderson); Endeavour (2012-?, různí autoři) 6. Agatha Christie a Vražda Rogera Ackroyda: tradiční detektivní fikce a jediné možné řešení. 7. Detektivní fikce: forma nebo obsah? Román A. R. Grilleta: Gumy 8. Dražba série 49 Thomase Pynchona: nemožnost konečné interpretace.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cílem kurzu je provést studenty základními koncepty sémiotiky U. Eca a Ch. S. Peirce na pozadí detektivních filmů / seriálů a románů. Zaměření kurzu vychází z předpokladu možnosti komparace postavy sémiotika (čtenáře, diváka) a postavy detektiva - jsou hledány a odůvodňovány podobnosti / rozdíly mezi (sémiotickými) interpretačními postupy a různými modely (fikční) detekce, zejména co se týče míry otevřenosti / uzavřenosti těchto interpretačních postupů. Hlavními teoretickými body budou teorie abdukce, interpretativní sémiotika, otevřené dílo, interpretace. Úvodní, teoreticky pojaté hodiny jsou určeny k představení konceptů, jež budou v praktické části kurzu prověřovány při analýzách vybraného literárního a audiovizuálního materiálu.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace minor pro Lingvistiku a Digital Humanities (2021) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika (2021) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika maior (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace maior pro Lingvistiku a Digital Humanities (2021) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika minor (2022) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace maior (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace minor (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |