Vyučující
|
-
Chávez Barreto Eugenio Israel
-
Černý Jiří, prof. PhDr. CSc.
-
Faltýnek Dan, doc. Mgr. Ph.D.
-
Benešová Martina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
(1)-(3) Gramatika Jana Gebauera a gramatiky před Janem Gebauerem. (4) Spisovná čeština a jazyková kultura (5) Poválečná kritika strukturální lingvistiky (konceptuálně na příkladu problematiky jazykové dynamiky) (6) Inspirace lingvistiky teorií informace a komunikace, podoby matematizace lingvistiky v českém prostředí (7)-(8) Základy synchronní mluvnice češtiny; koncepční fundamenty (9) Procesuální pojetí jazyka aneb kam se vlna obrací (10) Problematika korpusové lingvistiky. Představení (11) Lexikální sémantika kognitivní lingvistiky. Co na srdci to na jazyku (12) Problematika normy v české lingvistice. Historie a aktuální situace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmětem semináře bude komentované čtení vybraných lingvistických textů. Na nich bude dokladován a interpretován vývoj českého lingvistického myšlení. Zevrubně bude nahlížena tematika obsahovaná českými lingvistickými periodiky a lingvistickými monografickými pracemi především dvacátého století. Témata seminářů jsou závislá na rozvíjení diskuse nad četbou, účastníci kurzu mohou volit vlastní témata. Navržené tematické okruhy jsou pouze modelové, snaží se pro každou etapu vývoje české lingvistiky volit dobově moderní směry lingvistického výzkumu, mají vystihnout aktuálně nejsilnější tendence ve vědecké profilaci české lingvistiky. Z hlediska dějin lingvistiky bude kladen důraz na konceptuální vývoj, přihlíženo bude ale i k vnějším dějinám (kontext politický, institucionální, interpersonální atd.). Seminář tematizuje počátky českého vědeckého lingvistického myšlení, zhodnotí reprezentativní mluvnice 19. stol. a přiblíží na nich historicko-srovnávací metodu, bude se detailně zabývat dílem J. Gebauera a jeho kontextem (Riegrů slovník, rukopisné spory, kontakty se zahraničím, učitel M. Hattala, výuka, žáci atd.), ale také český lingvistickým prostředí v období vzniku Československa. Dále seminář představí počátky českého strukturalismu, jeho základní teoretické otázky, konceptuální východiska a pracovní výhledy, stěžejní texty a reakce na ně, zaměří se na angažování se Kroužku v kauze týkající se jazykové kultury v letech 1932/3. Představeny budou osobnosti Kroužku, jejich práce a recepce těchto prací pozdější a dnešní lingvistikou. Dále bude věnována pozornost kritice strukturalismu v poválečném období, kauze marrismu i diskusi o Stalinových článcích o jazykovědě. Z hlediska šedesátých let se pozornost kurzu obrátí k matematizujícím směrům, teorii informace v lingvistice, jejím aplikacím, a k vědeckým hypotézám s tím spojeným. Pozornost bude věnována vývoji kvantitativní lingvistiky, a to až do současnosti. Kurz rozvine diskusi nad problematikou větné sémantiky a syntaxe, která byla v průběhu šedesátých a sedmdesátých let řešena i ve směru recepce generativismu českým strukturalismem (dvourovinná valenční syntax, funkční generativní popis), rozvoji morfologické teorie (teorie slovních druhů, typy morfologických popisů ? M. Komárek atd.) ? detailně budou nahlíženy osobnosti a jejich díla mající vliv na koncepci tzv. akademické mluvnice. Seminář schematicky načrtne vývoj české fonetiky a fonologie, včetně jejich metod a dobově řešených odborných sporů. Komentován bude stav české diachronní lingvistiky po období raného strukturalismu, upozorněno bude na koncepce výkladu příčin vývoje jazyka i na popisy dějin českého jazyka. Následující seminární bloky se budou věnovat např. rozvíjení procesuálního modelování řečových předpokladů, české filozofii jazyka, české textové, kognitivní, korpusové atd. lingvistice (vždy bude vyloženo jejich historické pozadí či výchozí prostředí etablování se disciplíny u nás), diskusi o obecné češtině a jazykovém standardu po roce 2004 atd.
Obeznámenost se dějinami moderní české lingvistiky
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
(1) Pravidelná příprava / četba zadané literatury / aktivní diskuse (2) Úspěšné absolvování testu a kolokvia
|
Doporučená literatura
|
-
Čermák, F., & Blatná, R. (2006). Korpusová lingvistika - stav a modelové přístupy. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny.
-
Gebauer, J., & Páta, J. (1913). Dra Jana Gebauera Česká mluvnice pro vyšší školy obchodní (obchodní akademie) a příbuzné ústavy. V Praze: Nákladem České grafické akc. společnosti "Unie".
-
Havránek, B., & Weingart, M. (1932). Spisovná čeština a jazyková kultura. Praha: Melantrich.
-
Kořenský, J. (1984). Konstrukce gramatiky ze sémantické báze. Praha: Academia.
-
Pleskalová, J., Krčmová, M., Večerka, R., & Karlík, P. (2007). Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha: Academia.
|