|
Vyučující
|
-
Faltýnek Dan, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
(1) Sémiotika jako věda a/nebo metodologie ? definice sémiotiky a její stručná historie (2) Sémiotika signifikace a sémiotika komunikace (3) Definice znaku a znakovosti (4) Typologie znaků a problémy ikonicity (5) Kód ? základní definice (6) Principy organizace kódu a teorie kódů (7) Sémiotika komunikace (8) Komunikační determinace významu
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními koncepty (moderní) sémiotiky a načrtnout základní náležitosti sémiotické analýzy. V teoretické části se posluchači seznámí se základní terminologií, způsobem kladení otázek a předmětem zájmu sémiotiky, dělením a dějinami sémiotiky; konceptem znaku, jeho definicemi, modely, typologiemi, základními vlastnostmi a také problémy a důsledky jeho užívání při popisech konkrétních významových fenoménů; konceptem kódu, jeho dějinami, základními zákonitostmi jeho fungování a Ecovou teorií kódů; kritikou hypotézy kódu, resp. důsledky zavedených kódových konceptů, rolí subjektu v komunikaci a determinací významu komunikační interakcí. Teoretickou část předmětu doplňuje spíše diskusní a praktická část zaměřená na aplikaci sémiotických konceptů při popisech konkrétních jevů, zejména pak reklamních komunikátů.
Základní obeznámenost se sémiotikou jako kulturní kritikou, schopnost analyzovat komunikáty pomocí sémiotické metody
|
|
Předpoklady
|
Určeno pro studenty DSP.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Esej
(1) Úspěšné absolvování zápočtového testu (2) Vypracování sémiotické analýzy zvolené reklamy
|
|
Doporučená literatura
|
-
Barthes, Roland. (2004). Mytologie. Praha: Dokořán.
-
Černý, J., & Holeš, J. (2004). Sémiotika. Praha: Portál.
-
Danesi, M. (2002). Persuasive Signs. The Semiotics of Advertising. Berlin - New York.
-
de Saussure, F. (1996). Kurs obecné lingvistiky.. Praha: Academie.
-
Doubravová, J. (2002). Sémiotika v teorii a praxi. Praha: Portál.
-
Eco, U. (2004). Meze interpretace. Praha.
-
Eco, U. (1984). Semiotics and the Philosophy of Language. Bloomington.
-
Eco, U. Teorie sémiotiky. Praha: Argo 2009..
-
Chandler, Daniel. (2007). The Basic Semiotics. London and New York.
-
Johansen, J. D. - Larsen, S. E. (2002). Signs in Use. An Introduction to Semiotics. London - New York.
-
Nöth, W. (1995). Handbook of semiotics. Bloomington.
-
Osolsobě, I. (2002). Ostenze, hra, jazyk. Brno.
-
Tondl, Ladislav. Problémy sémantiky. Praha: Karolinum 2006.
|