Vyučující
|
-
Barešová Ivona, doc. Mgr. Ph.D.
-
Faltýnek Dan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
(1) Věda a filosofie vědy: 1. Rosenberg, A.: Why Philosophy of Science? In: Philosophy of Science. New York: Routledge, 2005, s. 1-18. 2. Schlick, M.: The Foundation of Knowledge. In: Ayer, A. J. (ed.): Logical Positivism. Toronto, 1959, s. 209-227. (2) Vysvětlení a predikce: 3. Hempel, C. G.: Studie z logiky vysvětlení. In: Kuchár a kol. (eds.): Filosofie vědy, s. 189-213. 4. Achinstein, P.: Explanation v. Prediction: Which Carries More Weight? In: Curd, M., Cover, J.A.: Philosophy of Science: The Central Issues. New York: W. W. Norton & Company, 1998, s. 481-493. (3) Teorie a model: 5. van Fraassen, Bas C.: Arguments Concerning Scientific Realism. In: Curd, M., Cover, J.A.: Philosophy of Science: The Central Issues. New York: W. W. Norton & Company, 1998, s. 1064-1087. 6. Giere, R.N.: Scientific Theorizing. In: Scientific Perspectivism. The University of Chicago Press, 2006, s. 59-95. (4) Vývoj vědy: 7. Popper, K. R.: Přehled některých základních problémů. In: Logika vědeckého zkoumání. Praha, 1995, s. 3-28. 8. Kuhn, T. S.: Struktura vědeckých revolucí. Praha, 2008. 9. Lakatos, I.: Science and Pseudoscience. In: Curd, M., Cover, J.A.: Philosophy of Science: The Central Issues. New York: W. W. Norton & Company, 1998, s. 20-26. V. Revize holismu ve filosofii vědy: 10. Quine, W., v. O.: Ohlédnutí za dvěma dogmaty. In: Marvan, T., Dostálová, L. (eds.): Vybrané články k ontologii a epistemologii. Plzeň, 2006, s. 108-120. 11. Laudan, L.: Dissecting the Holist Picture of Scientific Change. In: Curd, M., Cover, J.A.: Philosophy of Science: The Central Issues. New York: W. W. Norton & Company, 1998, s. 139-169. VI. Věda a společnost: 12. Longino, H. E.: Values and Objectivity. In: Curd, M., Cover, J.A.: Philosophy of Science: The Central Issues. New York: W. W. Norton & Company, 1998, s. 170-191. 13. Okruhlik, K.: Gender and the Biological Sciences. In: Curd, M., Cover, J.A.: Philosophy of Science: The Central Issues. New York: W. W. Norton & Company, 1998, s. 192-209.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je přinést alternativní seminář úvodu do studia jazyka. Předmět studentům umožňuje nahlédnout základy studia jazyka na základě specificky vytvořeného (tematika a návaznost jednotlivých témat) úvodového kurzu (viz obsah), upevnit, ověřit a rekontextualizovat znalosti a kompetence ke studiu lingvistické problematiky a materiálu konkrétních jazyků. Seminář představí základy lingvistické teorie. Témata hodin postupují od textu k nižším úrovním popisu jazyka a komunikace. Na jednotlivých úrovních jsou ukázány konkrétní přístu-py/koncepty/teorie, jejich metodologické a historické souvislosti, věnována je vždy pozornost pomezním disciplínám, které traktují diskutovanou problema-tiku, jak se vztahuje k daným rovinám od textové k nižším. Posluchači se tak nejdříve seznamují s principy textové koheze a koherence, analýzami informační struktury textu a projevů lexikostatistických zákonů v textu; z hlediska dějin lingvistiky je pozornost zaměřena k teorii textu a matematické lingvistice, aplikacím teorie informace a komunikace v lingvistice. Problematika věty je naznačena nejdříve na základě teorie intencionálního jednání, věty jako samostatné sémiotické reakce, dále se pozornost přes projevy aktuálního členě-ní v textu a ve větě zaměřuje na základy strukturního, valenčního či generativ-ního popisu věty. Posluchači tak nahlédnou základy teorie mluvních aktů a pragmatiky, hypersyntaktického popisu a vývoje základních syntaktických popisů 20 stol., včetně teorie výpovědního dynamismu. V souvislosti s tím je v kurzu kladen důraz na osvětlení lanugového myšlení, od distinkce věta a výpo-věď se dále sledují jeho aspekty v jednotlivých popisech jazykových rovin. Kurz následně představí popis lexikálního systému a v souvislosti s ním teorii metaforické konceptualizace lexika a východiska kognitivní lingvistiky; nazna-čeny jsou pak také souvislosti neurolingvistiky a psycholingvistiky, jejich meto-dy a historický vývoj. Z hlediska morfologické roviny je nastíněna jazyková typologie (nejen morfologická), seminář představuje, jakými způsoby jazyky vyjadřují gramatické významy, jak se na tom svými kompetencemi podílejí jednotlivé roviny, jak probíhá gramatikalizační proces. Zaveden je koncept znaku, jak je dán strukturní lingvistikou, a problematika sémiotiky je rozšířena o základní sémiotické otázky a standardní modely znaku. Strukturní pohled na jazyk je nakonec ukázán na fonologických teoriích a ty jsou komparovány s experimentálními metodami fonetiky. Představeny jsou principy vývoje jazyka a jejich popis diachronní lingvistikou. Nakonec seminář diskutuje otázky jazykové stratifikace ale také kultury jazyka. Všechna témata kurzu jsou nastíněna v základech, cílem je projít popisy jazy-kové struktury od textu k hlásce, ukázat jejich relevantní podoby a částečně historický vývoj v souvislosti s výzkumem pomezních disciplín. Směr od textu k hlásce s jednotlivými tématy spojuje jazykové disciplíny a přístupy objevující se v průběhu kurzu od nejnovějších k nejstarším (vývoj lingvistiky dvacátého století je sledován v obráceném gardu, od teorií textu a diskurzu aktuálních v osmde-sátých a devadesátých letech přes syntaktickou problematiku šedesátých a sedmdesátých let k fonologii raného strukturalismu ve třicátých letech - ostatní historické momenty jsou rozprostřeny na této ose a jsou doplňovány aktuálním stavem disciplín). Témata seminářů se postupně vztahují k pomezním disciplí-nám a dalším samostatným vědám, které se s jazykovědou setkávají na zákla-dě materiálu, doplňují její čistě jazykovědný popis o výsledky interdisciplinár-ního výzkumu (text - lexikostatistika, matematická lingvistika; syntax - filozo-fie jazyka, psycholingvistika; lexikon - kognitivní věda; morfologie - sémiotika, sociolingvistika, korpusová lingvistika; fonetika - spektrální analýza / jakožto metoda založená na statistickém přístupu k datům/ atd.). Témata přednášek: 1. Text a informace - entropie, informační hodnota a redundance textu, teorie informace; lin
Obeznámenost se základními problémy filosofie vědy a jejích pojmů
|
Předpoklady
|
Určeno pro studenty DSP.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
(1) Pravidelná účast (2) Pravidelná příprava / četba zadané literatury (3) Vypracování psímené práce
|
Doporučená literatura
|
-
Curd, M. - Cover, J. A. (1998). Philosophy of Science: The Central Issues. New York.
-
Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy - vývoj, současnost a perspektivy.. Praha: Academia.
-
Giere, R. N. (2009). Science Without Laws. Chicago.
-
Ochrana, F. (2009). Metodologie vědy. Praha.
-
Rosenberg, A. Philosophy of Science. .
-
Rosenberg, A. (2008). Philosophy of Social Science. New York and London.
-
Van Fraassen, B. C. (2002). The Empirical Stance. Boston.
|