Vyučující
|
-
Zámečník Hadwiger Lukáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz se soustřeďuje na v českém filosofickém prostředí opomíjenou tematiku filosofie fyziky. Účastníci budou seznámeni s genezí základních fyzikálních pojmů (hmota a hmotnost, energie a hybnost, princip a zákon, ad.), problematikou fyzikálních kvantit a konstant, symetrií a zákonů zachování, narušení symetrií, determinismu (na příkladu obecné teorie relativity), indeterminismu (na příkladu kvantové mechaniky) a fyzikální kosmologie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je především porozumění konceptuální výstavbě fyziky. Úspěšní účastníci nebudou sice schopni řešit rovnice popisující Higgsův mechanismus spontánního narušení symetrií, ale budou rozumět tomu, jak fyzika funguje, když popisuje realitu. To je smysluplná náplň filosofie fyziky. Kurz se soustřeďuje na v českém filosofickém prostředí opomíjenou tematiku filosofie fyziky. Účastníci budou seznámeni s genezí základních fyzikálních pojmů (hmota a hmotnost, energie a hybnost, princip a zákon, ad.), problematikou fyzikálních kvantit a konstant, symetrií a zákonů zachování, narušení symetrií, determinismu (na příkladu obecné teorie relativity), indeterminismu (na příkladu kvantové mechaniky) a fyzikální kosmologie
Porozumění konceptuální výstavbě fyziky
|
Předpoklady
|
Určeno pro studenty DSP.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
(1) Pravidelná účast (2) Pravidelná příprava / četba zadané literatury
|
Doporučená literatura
|
-
Coveney, P., Highfield, R. Mezi chaosem a řádem. Praha, Mladá fronta, 2003.
-
Einstein, A. Jak vidím svět. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, 1993.
-
Green, B. (207). Struktura vesmíru: Čas, prostor a povaha reality. Praha.
-
Heisenberg, W. (2000). Fyzika a filosofie. Praha.
-
Stewart, I. (2009). Hraje Bůh kostky?: nová matematika chaosu. Praha.
-
Stewart, I. (2006). Odsud až do nekonečna. Praha.
|